Népzene etno világzene népdal néptánc népművészet Blog: 2015. június

Szeretettel köszöntelek a Népzene klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 357 fő
  • Képek - 189 db
  • Videók - 2376 db
  • Blogbejegyzések - 131 db
  • Fórumtémák - 7 db
  • Linkek - 287 db

Üdvözlettel,
M Imre
Népzene klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Népzene klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 357 fő
  • Képek - 189 db
  • Videók - 2376 db
  • Blogbejegyzések - 131 db
  • Fórumtémák - 7 db
  • Linkek - 287 db

Üdvözlettel,
M Imre
Népzene klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Népzene klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 357 fő
  • Képek - 189 db
  • Videók - 2376 db
  • Blogbejegyzések - 131 db
  • Fórumtémák - 7 db
  • Linkek - 287 db

Üdvözlettel,
M Imre
Népzene klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Népzene klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 357 fő
  • Képek - 189 db
  • Videók - 2376 db
  • Blogbejegyzések - 131 db
  • Fórumtémák - 7 db
  • Linkek - 287 db

Üdvözlettel,
M Imre
Népzene klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

Népzene klub hírei - 2015. június

http://rovas.info/index.php/hu/gazdasag/2524-hungarikumok-dagado-botrany

írja a rovas.info.hu


Tisztelt Miniszter Úr!

 

Az Ön által vezetett minisztérium a hungarikum-folyamat legújabb botránya kapcsán méltatlan nyilatkozatot tett közzé a www.kormany.hu honlapon. A nyilatkozat olyan stílusban íródott, mintha otthon panaszkodnának valakinek, többek között az én személyemről. Nyilván az ügy nem kapott volna ekkora visszhangot, ha az Ön minisztériuma nem követ el sorozatban durva, a nemzeti érdekeket és az emberek igazságérzetét egyaránt sértő lépéseket.

Utolsó hozzászólás

M Imre üzente 6 napja

Mivel foglalkozik a gölöncsér? | 2025.09.10.

Van a fazekasságnál is korábbi edényalkotó foglalatosság, ez a gerencsér szakma. Szalma Valéria egyéni irányzatát gölöncsér néven jegyzi.

Jól mutatja a gerencsérség ritkaságát, milyen keveset említ róluk a Magyar Néprajzi Lexikon: „gerencsér: Ny-Dunántúlon, főleg Vas megyében azoknak a fazekasoknak az elnevezése, akik tűzálló agyagból nemcsak fazekat, hanem más edényeket is készítenek. Az ország több vidékén, pl. az Alföldön is a gerencsér fazekasmesterség minden szakágát magába foglaló – fazekas, korsós, tálas népi iparos olykor lebecsülő, csúfondáros elnevezése.”

Nem minden fazekas gerencsér, de minden gerencsér fazekas? Gömöri János, A Kárpát-medence kézművessége a magyar honfoglalás előtt című tanulmányának fazekasokról írt fejezetéből kiderül a két szakma kialakulásának sorrendje, egymásutánisága.

„A kézzel formált fazekakat feltehetőleg elkészíthették akár az asszonyok is, a lábbal hajtott korongon formált edények azonban már gyakorlott fazekasmesterek műhelyeiből kerültek ki.

A régészek több helyen találtak avar kori fazekas kemencéket. Egy Szekszárd melletti avar faluban egymástól 50 méternyire két nagy munkagödröt és oldalukba beépített kemencéket tártak fel. Az egyik munkagödörben három agyag rostélyoskemence volt egymás mellett. A másfél köbméternyi kis égetőterű kemencékben 700-800 Celsius fokot is el tudtak érni. A 7. század elejétől az avar kor végéig állítottak elő a településen jó minőségű kerámiát, többek között az ún. szénbeépítéses technikával is. A feltáró Rosner Gyula néprajzi analógiák alapján kiderítette, hogy az avarok a fazekak fekete felületi színezetét azáltal érték el, hogy az égetés utolsó fázisában, a tűztérben, nagy mennyiségű éghető anyagot halmoztak fel. Ennek meggyújtása után elzárták a levegőnyilásokat. Az avar kori kerámialeletek egy része a kézzel formált kerámiaedények különböző típusai, keleti, sztyeppei eredetűek. Megfelelőiket a kutatók a belső-ázsiai, dél-szibériai és kelet-európai nomádok szállásterületein is megtalálták. Más kézműipari termékekkel együtt, természetesen, jobb minőségű kerámia is eljutott a balkáni-bizánci területekről az avarokhoz, ezek a minták azonban a helyi fazekasműhelyek munkáit érzékelhetően nem befolyásolták. Igen jelentős mértékben viszont a helyben talált germánok, az alföldi és erdélyi gepidák és a dunántúli longobárdok fazekasmesterei hatottak az avar fazekasiparra. A jó agyagnyerő helyek közelében, mint Szeged, Győr és Csákberény környékén az avarok több száz éves fazekasipari hagyományokat követtek. A korai Árpád-kori falvak leletanyagában, még a magyar honfoglalás után is, fel-felbukkannak egyes avar kori kerámiatípusok.”
Ritka és sajátos

Sokunk számára – joggal – tűnik fel, hogy dél-alföldies hangzású a címfoglalkozás. Valóban, Szalma Valéria Magyar Kézműves Remek Díjas gölöncsér sokáig Tömörkényen, Csongrád közelében élt. Öt éve mégis Baranyába, Pécsváradra települt, mert az élete egy darabig Paradicsompusztára dobta.

„Nagyon sok barátságom kötött Baranyába” – hangzik az indok, mielőtt a konkrét mesterség bemutatására térne. ...

... így lett az őrségi fazekasok jelzőjéből gerencsérből gölöncsér. „Nagyon sokszor a fazekalót nevezik gerencsérnek, nem csak a fazekasság ezen ágát. Maga a »ger« szó kört, forgó tengelyen létrehozott agyagedényt jelent. Mivel sem fazekasnak, sem keramikusnak nem tartom magam, ezt a kifejezést biggyesztettem magamra” – vázolja.

Technikájában ugyanaz maradt e tevékenység, mint amelyet 30 éve elkezdett a dél-alföldi megyeszékhelyen: marokedényeket készít.

Alapanyag tekintetében nincs különösebb preferenciája, szívesen próbál ki helyi agyagokat is. Gyakran megesik, hogy „saját” anyagból kérik a tárgyakat: öcsödiek az ottani, szankiak pedig szanki agyagból. Függetlenül az alapanyag származási helyétől, a produktumokra esetenként applikációkat helyez, majd kaviccsal polírozza őket.

Furcsa mód, ám idevágóan érdemes definiálni a marokedény fogalmát is. Logikusan következne, hogy az elkészült darab maroknyi méretére utal, de ez nincs így, mert ennél terjedelmesebbeket is e megnevezéssel jelöl a mester. Mint mondja, itt csupán arról van szó, hogy maroknyi agyagból készíti el őket.

Matyóhímzés a farmeron?

„Félreértés ne essék, ez korántsem olyan triviális, mint amilyennek első blikkre hat. Sokan bele-belecsípnek e foglalkozásba, ám amikor meglátják, mennyi munka van vele, pláne, ha a történeti hűséget is szem előtt tartanák, akkor még az önkifejezésre is vajmi kevés lehetőség adódik.

-- Éppen ezért a fazekasságba belekóstoló kezdők számára a gölöncsérség amolyan farmernadrág-zsebén megjelenő matyóhímzés kategóriája

– érzékelteti a kézműves. Tanítóként arra törekszik, hogy – ellentétben a felgyorsult élettel – a foglalkozásokon eleinte saját kezének használatára vezesse rá a gyerekeket, és csak később vezeti be az eszközhasználatot.

„Szerencsére jók a tapasztalataim ezzel kapcsolatban, mert egyre kíváncsibbak, mit tudnak kézzel megalkotni. Nem akarnak fazekasszerszámokhoz nyúlni, inkább az általam gyűjtött kagylóhéjakat, csigahéjat, ágat, követ veszik kézbe” – támasztja alá Szalma Valéria elvi meglátását idevágó gyakorlati tapasztalatával.

Legegyszerűbb tárgya, amellyel foglalkozásain is kezd, a marokedény, majd a harmadik alkalommal a fölrakásos edény plasztikus díszítéséig jutnak el az érdeklődők. Ez utóbbi már a kelták jellemző megoldása, időben ez 8000 esztendőt fed Jézus születésével bezárólag. ...

https://ng.24.hu/kultura/2025/09/10/szalma-valeria-gerencser-goloncser/

Tovább 

Ez történt a közösségben:

M Imre 1 napja új videót töltött fel:

M Imre írta 2 napja a(z) Kaláka: Új s új lovat (Ady Endre) videóhoz:

Novemberi versünk, az Új s új lovat 1914 októberében íródott,...

M Imre 2 napja új videót töltött fel:

M Imre írta 2 napja a(z) Kaláka - Rög a röghöz (József Attila) videóhoz:

Szeptember 27-én egész nap a Kalákát ünnepli a Magyar...

M Imre írta 4 napja a(z) Kodály Zoltán - Kecskemét, 1882. december 16. – Budapest, 1967. március 6. (fotó Kodály Zoltán Emlékmúzeum és Archívum) képhez:

Kodaly_zoltan__kecskemet_1882_december_16__budapest_1967_marcius_6_foto_kodaly_zoltan_emlekmuzeum_es_archivum_2026158_6567_s

az igazi Kodály-módszer | Kőhalmi Zoltán https://www....

M Imre 4 napja új videót töltött fel:

M Imre 4 napja új videót töltött fel:

M Imre 4 napja új videógalériát töltött fel:

Hajdú Kinga és barátai

M Imre 4 napja új videót töltött fel:

M Imre írta 4 napja a(z) Tanárok és tanítványok ide fórumtémában:

Megnyílt a szezon a Fonóban! A FONÓ30 jubileumi sorozat...

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu