Szeretettel köszöntelek a Népzene klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Népzene klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Népzene klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Népzene klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Népzene klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Népzene klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Népzene klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Népzene klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
http://www.kortarsonline.hu/2014/10/zene-megszolitani-minden-korulmenyek-kozott/23947
írja a kortarsonline.hu
Az idén harminc éves Makám zenekar sikere a kezdetektől fogva töretlen. Zenei kalandozásaik során rengeteg műfajba belekóstoltak, sok neves zenésszel muzsikáltak együtt. Az együttes múltjáról, jelenéről és a jövőbeli tervekről Krulik Zoltánnal beszélgettünk.
A Makám idén lett harmincéves. Ennyi idő után miként tud az ember úgy menni egy fellépésre, hogy az ne legyen rutin a számára, és hogy minden egyes fellépésben legyen valami, ami megkülönbözteti az eddigiektől?
Minden helynek megvan a maga szelleme, amit az ember magába szív, ráhangolódik, átlényegít. Időnként érdemes és hasznos változtatni a repertoáron, a kellő pillanatban csavarni egyet rajta, új számokkal egészíteni ki az eddigieket. De a legfontosabb, hogy le kell vetnünk a hétköznapok terhét, és teljes lényünkkel a zenére koncentrálni.
Gondolom, a közönség is befolyásolja az előadást.
A közönségből merített energiák mellett az előadók is inspirálják egymást a színpadon. A koncerteken mindig kialakul egy áramkör a zenekar és a közönség között. Amikor ezt gyengének érezzük, akkor még többet kell előhoznunk magunkból. Az idei nyáron Őriszentpéteren a legerősebb számainkkal indítottunk a Hétrétország Fesztiválon, mégsem indult be az áramkör. „Csavartunk” egyet a műsoron, és hirtelen kinyílt mindenki, óriási sikerünk lett, nem akartak leengedni a színpadról.
A Makám fennállása óta rengeteg zenei stílust kipróbált, ötvözött, a folklór elemeit modernizálta, az egyedi stílusnak köszönhetően zseniálissá tette.
Kezdetben meditatív kamarazenét játszottunk, sok improvizációval, távol-keleti, afrikai, balkáni, európai hangszerekkel, mint a gadulka, kaval, tabla, udu, oboa, gitár, bőgő. Ezen sokféle kultúrák zenéinek hatása is érződött a kompozícióinkon. Ezt követte a repetitív korszak. Nagy hatással volt rám Steve Reich, és kedveltem a 180-as Csoport szerzőinek darabjait is. Később Grencsó István csatlakozásával domináns lett a jazz hatása. Ezután kért fel a Fonó Records Kiadó, hogy állítsak össze egy lemezt Lovász Irénnek, A SkanZen (1999) óta datálódik a vokális korszak.
A gyerekművekhez másképp nyúlsz hozzá, mint a felnőtteknek szánt darabokhoz?
Folyamatosan alkotok, és lassan kristályosodnak ki bennem a lemezek tervei, koncepciója. Nyilván a gyerekeknek tervezett szövegek világa lényegileg más. Ilyenkor áthangolom magam, környezetet váltok, elutazok Budapestről Bakonybélbe, Káptalantótiba vagy Pannonhalmára. A játékosságnak egy másik hullámhosszára kapcsolok. Az első ilyen gyerek-családi lemezünk a Szindbád 2002-ben születtet, Lovász Irén énekli a dalokat, ezt követte az Almanach Bognár Szilvivel, majd az Ákom Bákom Lázár Erikával és a legutóbbi, a Csillagváró 2012-ben, amelyen Korzenszky Klári és Hornai Zóra az énekes szólista.
Mások zenéjére, más együttesekre figyelsz?
Nem tudok nyugton maradni, sűrűn eljárok a pesti éjszakába, ahol csodákra lelek a romkocsmák világában. Legutóbb Vázsonyi Jancsit és Said Tichiti duóját hallottam a Kéklóban.
Kiemelnél még egyet?
A Budapest Nufolk Revolutiont is nagyon szeretem.
Össze tudnád foglalni, hogy miben áll a Makám sikere? Mi a jó recept egy hosszútávon életképes zenekarhoz?
Hullámvölgyeket és csúcsokat is megéltünk. Átlagosan 70-80 koncertünk van mostanában, de néha százra is felmegy. A Makám sikere talán a felismerhető stílusjegyeinkben rejlik, és a megújulási képességünkben.
Az alkotási folyamat hogy néz ki nálad?
Apró kis csírákból indulnak el a zenék. Utcán, villamoson, erdőben vagy éppen félálomban. Azonnal lejegyzem. Van, ami néhány óra alatt megszületik, van, amin hetekig, hónapokig dolgozom, sőt van, amin évek óta. Az Anyácskám, anyácskám című dalt édesanyám halála után, 2000-ben írtam, a szövege tetszett, a dallam kevésbé. Félretettem, pihentettem több mint tíz évig. Aztán újból elővettem a szöveget, és megszületett a már vállalható dallam is. A Robinzon Kruzo lemezen hallható.
Egyszerre jön létre zene és szöveg?
A legtöbb dalom szövege és zenéje együtt születik.
A Makámban több, mára sikeres énekesnő fordult meg, elég megemlíteni Bognár Szilviát, Lovász Irént, Szalóki Ágit vagy Palya Beát. Mi dönti el, hogy ki marad, és ki megy? Az újak hogyan kerülnek az együttesbe?
Nagyon egyszerű a történet. Sokáig keresem az énekesnőket, eljárok a koncertjeikre, meghallgatom a lemezeiket, aztán jön a felkérés. Ám, mint a történet is mutatja, a lányok előbb-utóbb befutnak, híresek lesznek, és önálló pályára lépnek saját koncepciókkal.
Mire vagy a legbüszkébb az együttes életéből? Melyik korszakára?
Voltaképpen nincsen kedvenc korszakom, szólistám, mindegyik egyformán kedves számomra. Sokan mondják, hogy az Anzix lemez a csúcs, de mások szerint a 9 Colinda, valakinek pedig a Szindbád, egyre többen emlegetik a Robinzon Kruzót és a régiek a Közelítéseket.
A kritikákkal szoktál foglalkozni?
Érdekel a mások véleménye, faggatom a kollégákat, a barátokat, a más művészeti ággal foglakozó ismerősöket is.
Nem nagyon találtam elmarasztaló kritikákat.
Amikor átváltottunk a hangszeresből a dalkorszakra, ezt szóvá tették néhányan, hiányolva a régi világot. Csupán annyi történt, hogy az ismerős Makám-világot egy rövidebb és énekhanggal kiegészített formába helyeztem, ami kétségtelen, hogy jóval sűrűbb, esszenciálisabb, mint a régi hosszú kompozíciók.
Jelenleg milyen munkákon dolgozol?
Petri György verseivel foglalkozom, amiből CD is készül hamarosan. 1974-ben zenésítettem meg a Már csak című szonettjét, s a vágy, hogy egy teljes műsor szülessen a verseiből, mostanra teljesült. November 22-én, Ady Endre születésnapján lesz a bemutatója a Nyitott Műhelyben. Weöres Sándor Rongyszőnyeg című ciklusával is foglalkozom. Jövőre tervezem a kiadását.
A Rongyszőnyeget a Kaláka Együttes és Sebő Ferenc is megzenésítette.
Igen, ezért olyan darabokat válogattam belőle, amiket ők nem dolgoztak fel.
Olvasol kortárs költőket? Inspirálnak?
Januárban Jász Attila kötetét forgattam, és nyolc-tíz dal elindult bennem. A diktafonomon pihennek. Valószínű, jövőre tudom csak folytatni a kidolgozást.
A harminc év ünneplése folytatódik?
A napokban fejezzük be a harminc év terméséből összeállított Napének című lemez stúdiómunkáját. December 21-én a MOM-ban a lemezbemutatón már mindenki kézbe veheti.
Szerinted szellemileg-lelkileg nyitott a mai ember a zenére? Erre az ősi, tiszta zenére még fogékonyak az emberek?
Úgy érzem, hogy örökké voltak divatok, most a pörgős bulizene a meghatározó szórakozási forma, amelyek között élvezetes, minőségi produkciók is vannak. Igaz, sok a műanyag, manipulatív, hemzseg a zeneipar a műsztároktól. Ám akikben nincsen tartás, elszántság és felkészültség, akikből hiányzik a belülről jövő mondanivaló, azok hamar kiesnek. De ne feledkezzünk meg a jazzről és a népzenéről, mindkettőben mi, magyarok nagyhatalom vagyunk, annyi a kiváló tehetség, és nem utolsósorban ne feledkezzünk meg a kortárs zenéről sem.
Baj van, de annyira mégsem.
Lehet, hogy mindig baj volt, és lehet, hogy sose volt baj. Hamvas Béla ezt nálam szebben megfogalmazta. Azt gondolom, hogy folyton meg kell találni az adott korban a formákat, a helyeket és azokat, akiket érdekel az, amit csinálsz. Minden körülmények közt meg kell tudni szólítani őket.
Ayhan Gökhan további írásai
A 30 éves Makám együttes válogatás CD-t készített és koncertezik
http://www.hirado.hu/2014/12/12/a-30-eves-makam-egyuttes-valogatas-cd-t-keszitett-es-koncertezik/
forrás: MTI
Napének címmel jelentette meg eddigi 30 éves történetét átívelő CD-jét a Makám, a hazai világzenei színtér meghatározó szereplője. A december 21-i koncerten a fővárosi MOM Művelődési Központban az eredeti felállás is színpadra lép.
"Az ős Makám 1992-ben állt utoljára színpadon. Juhász Endre
oboással, Szalai Péter tablással, cajonossal, valamint a gadulkán játszó
Szőke Szabolccsal volt közös fellépés három évvel ezelőtt, amikor a
Nyitott Műhelyben zenei pályám harmincadik évfordulóját ünnepeltük. Most
a Makám lett 30 éves, és ebből az alkalomból Bencze László bőgős,
valamint Thurnay Balázs kavalos, marimbás is velünk tart a régiek közül"
- mondta Krulik Zoltán, a csapat alapítója, vezetője, gitárosa,
dalszerzője az MTI-nek.
Az együttesben mintegy harminc zenész és
énekes fordult meg 1984 óta. Krulik Zoltán megjegyezte: az első
felállásból a legtöbben sokáig, több mint tíz évig benn voltak a
Makámban. "Voltaképpen én változtam, és ez hozta a tagcseréket is".
Megfordult a csapatban mások mellett Bognár Szilvia, Lovász Irén,
Szalóki Ági és Palya Bea énekesnő, Horváth Olga hegedűs, Grencsó István
fúvós, Kovács Zoltán bőgős, Orczy Géza dobos, ütőhangszeres.
A
Napének című friss válogatáslemezen 17 felvétel szerepel, ezek nagyjából
lefedik a Makám diszkográfiáját (az eddigi stúdióalbumok száma is 17),
kivételt képez a Divert Time Into című 1994-es lemez ("azon tízperces
számok szerepelnek és azok közül egyet sem tudtam rászerkeszteni a
korongra"), valamint a Skanzen (1999). Krulik hét korábbi felvételhez
nyúlt hozzá; "mai füllel sok mindent feleslegesnek éreztem, ezért
kivágtam, más elemeket meg átszerkesztettem". Korábbi anyagokon hallható
volt már, de most átalakított formában szerepel és új címet kapott a Ho
Klang Ti, valamint a Keleti átjáró.
A Makámot a magyarországi
világzene egyik úttörőjeként szokás emlegetni, szintetizált és több
kultúrából hozta össze egyedi muzsikáját. Mint ahogy Krulik Zoltán
megfogalmazta, sohasem törekedett arra, hogy benne legyenek a
fősodorban, makacsul járták saját sokszínű útjukat. Az első nyolc-tíz
évre alapvetően az improvizatív kamarazene és a strukturalista minimál
volt jellemző, a kilencvenes évek közepén Grencsó István szaxofonos
beszállásával elmozdultak a szabad zene felé. A Makám az ezredfordulóra a
magyar népzene archaikus dallamait ötvözte addigra már kialakult
jellegzetes formáival, majd következtek az etnoalapú saját szerzemények
és szövegek.
"Az volt a célom, hogy a Napéneken a Makám minden
korszaka rajta legyen. Az első korszak az ősfelállással, a második
Grencsó Istvánnal, aztán az énekesnőkkel, Lovász Irénnel, Bognár
Szilviával, Palya Beával, Lázár Erikával, Hornai Zórával, végül a
jelenlegi Makám-tag Korzenszky Klárával együtt végigdolgozott időszak" -
vázolta.
A 2014 december 21-i koncert nagy részében a jelenlegi
felállás (Krulik Zoltán és Korzenszky Klára mellett Kuczera Barbara -
hegedű, Eredics Dávid - szaxofon, kaval, Boros Attila - basszusgitár és
Keönch László - dob, ütőhangszerek) játszik, vendégként működik közre
Bognár Szilvia, Lovász Irén, Szalóki Ági, Magyar Bori énekes, valamint
Grencsó István és Mizsei Zoltán (billentyűs hangszerek), az est végén
játszik az ős-Makám, majd egy közös finálé zárja a koncertet.
"Májusban
a Művészetek Palotájában volt egy nagy koncertünk, az akkori műsorhoz
képest sok változás lesz, minél több számot el akarunk játszani a
zenekar történetéből. Lesznek új dalok is, a Napének, a válogatás CD
címadója is az. Ebben a dalban összpontosul mindaz a sok inspiráció, ami
a Makám egész eddigi pályáját kísérte, összefoglalja a zenekar
sokszínűségét. Nagyon sokat tanultam az afrikai, a balkáni, az indiai
kultúrából és muzsikából" - fűzte hozzá.
A közeljövőre vonatkozó
terveiről szólva Krulik Zoltán az MTI-nek elmondta: felkérést kapott,
hogy komponáljon zenét a János vitéz című bábelőadáshoz, emellett három
éve dolgozik egy Weöres Sándor verseit megzenésítő lemezen, amely
2015-ben várhatóan megjelenik.
Krulik Zoltán dalszerző-gitáros
már a Makám előtt meghatározó alakja volt az akkor még progresszív
folknak nevezett irányzatnak. 1975 és 1980 között játszott a C. S.
Ö.-ben (Creativ Studio Öt), majd 1980-tól 1984-ig létezett a Dabasi
Péterrel létrehozott Makám és Kolinda elnevezésű formáció.
|
|
M Imre 5 napja új videót töltött fel:
M Imre írta 5 napja a(z) Tanárok és tanítványok ide fórumtémában:
Ifj Gelencsér János: 18 féle kiadvány érhető el, amelyben ...
M Imre új eseményt adott az eseménynaptárhoz: Terra Profonda és Dresch Mihály koncert | 2024. december 6., péntek, 20:00–22:00, Biatorbágyi Juhász Ferenc Művelődési Központ, Baross Gábor utca 1. 2024.12.06.
M Imre 1 hete új videót töltött fel:
M Imre írta 1 hete a(z) Hangraforgó: Töredék (Radnóti Miklós | 2012., Makó, Hagymaház) videóhoz:
Radnótit rövid élete során a honfitársai előbb...
M Imre 1 hete új videót töltött fel:
M Imre 1 hete új videót töltött fel:
M Imre 2 hete új videót töltött fel:
M Imre 2 hete új videót töltött fel:
M Imre új eseményt adott az eseménynaptárhoz: HolddalaNap Zenekar · Csendből Szőtt Hangszőnyeg koncertünk lesz november 10-én! # vasárnap 16:00-17:30, Gazdagréti Református Templom 2024.11.10.
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Krulik Zoltán: A diktafon
Gróh Ilona : Ringató – Hatvan magyar népdal
„Bennem is izzik a parázs” – Herczku Ágnes
Új lemezzel jelentkezik Bognár Szilvia és zenekara