Népzene etno világzene népdal néptánc népművészet: Sebő Ferenc szerint alulról kell építkezni, aztán elérni a felső szinteket – a fiatalok visszahozták az autentikus előadásmódot

Szeretettel köszöntelek a Népzene klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 353 fő
  • Képek - 183 db
  • Videók - 2189 db
  • Blogbejegyzések - 131 db
  • Fórumtémák - 7 db
  • Linkek - 278 db

Üdvözlettel,
M Imre
Népzene klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Népzene klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 353 fő
  • Képek - 183 db
  • Videók - 2189 db
  • Blogbejegyzések - 131 db
  • Fórumtémák - 7 db
  • Linkek - 278 db

Üdvözlettel,
M Imre
Népzene klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Népzene klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 353 fő
  • Képek - 183 db
  • Videók - 2189 db
  • Blogbejegyzések - 131 db
  • Fórumtémák - 7 db
  • Linkek - 278 db

Üdvözlettel,
M Imre
Népzene klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Népzene klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 353 fő
  • Képek - 183 db
  • Videók - 2189 db
  • Blogbejegyzések - 131 db
  • Fórumtémák - 7 db
  • Linkek - 278 db

Üdvözlettel,
M Imre
Népzene klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

http://magyarhirlap.hu/cikk/12907/Az_elit_nem_ismeri_a_sajat_kulturajat

írja a magyarhirlap.hu

 

network.hu

Az elit nem ismeri a saját kultúráját

 

„A magyar táncházmozgalom a világra is nagy hatással volt”

(Fotó: Csudai Sándor) 

 

Tragédia, hogy a saját, hazai nyersanyagaink kiaknázása helyett az utánzásból próbálunk megélni, mondja Sebő Ferenc, ugyanakkor úgy látja, kezd előjönni a társadalom mélyéről a Kodály-féle hagyomány, amely nemzeti tudatunk fontos része. A Kossuth-díjas zenésszel, zenetudóssal többek között a táncházmozgalomról és a közösségi értékektől való eltávolodásról beszélgettünk.


– Nemrég átvehette a Nemzet Művésze díjat. Más ez az elismerés, mint a többi?


– Mindenképp nagy megtiszteltetésnek tartom, hiszen a díjat a szakma szavazta meg nekem. Természetesen jólesik az embernek, ha az eddigi tevékenységét elismerik.


– A táncházmozgalom elindítása nem volt egyszerű annak idején, mit lát, hogy áll ma ez a küzdelem?


– Annak idején nem is hittük volna, hogy a mozgalom továbbterjed egy-két klubnál. Hála istennek kibontakozott, és a társadalomban meglévő nehézségek ellenére szépen elterjedt. Ahhoz képest, hogy egy nyolcvan-száz fős klubból indult el, ma százezrek foglalkoznak néptánccal, népzenével, ráadásul olyan szinten, amiről álmodni sem mertünk volna. Nem tudunk briliáns statisztikákról beszámolni, ugyanakkor óriási sikernek könyvelhettük el, hogy a Felszállott a páva című műsort az egész ország nézte. Ez azt bizonyítja, hogy kezd előjönni a társadalom mélyéről a Kodály-féle hagyomány, amely a nemzeti tudatunk nagyon fontos része.

 

Mindig az volt a gond, hogy a felsőbb rétegek, az elit nem vesz tudomást népi tradícióinkról, most végre az ellenkezőjét látjuk, azt, hogy a legszélesebb körökben is polgárjogot nyert. A magyar táncházmozgalom a világra is nagy hatással volt, az UNESCO Világörökség is jegyzi, Hollandiától Japánig felkavartuk a vizeket. Hozzáteszem, ami nálunk probléma, az világszerte probléma, nem csak magyar ügy. De az biztos, hogy mi egy olyan javaslatot adtunk a világnak a hagyományok felhasználását illetően, ami bevált, ami jól alkalmazható.


Fontos lépésnek tartom azt is, hogy a felsőfokú oktatásba is bekerült a népzene. Az egész rendszer a fejéről a talpára állt, s azzal, hogy népzeneoktatókat is képeznek, még szélesebb körben el tudnak terjedni hagyományaink. Visszanyertünk tehát valami nagyon értékeset az eltékozolt múltból.


– Mint mindenben, a népzene terjesztésében, népszerűsítésében is óriási szerepe van a médiának, de még a Fölszállott a páva című műsor elindulásához is hét évig kellett lobbizni. Miért ilyen nehéz a saját hagyományaink modern közvetítése?


– Az elit műveletlen, nem ismeri a saját kultúráját. Állandóan az utánzásból próbál megélni, ami tragédia, hiszen nekünk van saját, hazai nyersanyagunk. Áttörés kell, alulról kell építkezni, aztán lassan elérni a felső szinteket is.


– Úgy tudom, hogy többedmagával a nemrég elhunyt Dobszay László zenei katalógusának második kötetén dolgozik. Ez összegzi a népzenei gyűjtés százötven-kétszáz évét. Hogyan kell elképzelni a kötet összeállításának folyamatát?


– Ez egy háromkötetes anyagnak készült, amelynek az első részét Dobszay László és Szendrei Janka adták ki, ebben még diákként dolgoztam. Az első kötetben szerepelnek mindazok a népzenei stílusok, amelyekkel eddig nagyon keveset foglalkozott a népzenetudomány. A másodikra maradtak az ismertebb stílusok, a harmadik kötet pedig az új stílust  mutatta volna be. A második köteten Pávai Istvánnal, Richter Pállal, Szendrei Jankával és Meszéna Beá­tával dolgozunk. Felosztottuk egymás között a könyv fejezeteit, és teljes erővel tanulmányozzuk a hatalmas gyűjteményt. A Dobszay László által lefixált vezérfonal nyomán próbáljuk összerakni a rendszert, azt az állapotot rögzítjük tehát, amit ő a hetvenes évek elején lefektetett. A legfőbb cél az, hogy a népzenei anyag katalógusszerűen áttekinthető legyen.


A Dobszay-rendszer azért fantasztikus, mert gyakorlatilag fejből rakták össze. A stílusok kialakítása, a tömbök párosítása, az egymáshoz hasonlító dallamok összerakása rendkívül sok pluszinformációhoz juttatta a zenetörténészeket is. Nem csak egy katalogizált anyagról van szó, hiszen az általuk kialakított stílusok zenetörténeti korszakokhoz vezetnek vissza, s olyan ismereteket sugallnak, amelyeket írásos formában nem örököltünk meg.

– Dobszay László 2010-ben így fogalmazott: „A népzene meghalt. Ebből kell kiindulni. Inkább az a kérdés, hogy azzal a népzenével, ami már meghalt, mit kezdünk.”

– Babits Mihály is meghalt, Homérosz is, Arany János is, Weöres Sándor is, és sajnos Dobszay László is. Attól még nagyon jól tudjuk használni az alkotásaikat. Dobszay hatalmas életművet tett le az asztalra, de az is igaz, hogy a tudós emberek nem mindig látnak ki kutatóárkaikból a hétköznapi életre. Martin György például folyamatosan figyelte, a társadalom hogyan reagál a kutatási eredményekre, és fordítva. Így jöhetett létre a táncház.


A Dobszay-féle kutatásokat főleg az anyag feltárásában, annak értelmezésénél tudjuk értékesíteni, hiszen óriási, Kodályéhoz hasonló anyagismerete volt. A gregorián és a régi zene területén szerzett hatalmas rutinját a népzene kutatásakor is remekül hasznosította. A magyar népzene saját hagyományainkból származik, s bár a széles néptömegek használati zenéje volt, a teljes zenetörténetnek része, nem rekeszthető ki abból. Ezt Dobszay László így tanította, még akkor is, ha olykor mást nyilatkozott. Az igaz, hogy voltak averziói a revivallel kapcsolatban, s kérdéses volt számára, hogy egyáltalán miért kell elénekelni azt, amit már senki sem használ. Nos, ugyanez a gregoriánról is elmondható, hiszen az végképp kiment a divatból. Úgy gondolom, ezek inkább érzelmi alapon történő megközelítések. A mai fiatalok viszont fantasztikusan megtanulták, és visszahozták a mai életbe ezt a stílust, autentikus előadásmódjaival együtt.

– Ma azért is vannak nehéz helyzetben azok, akik a hagyományaink népszerűsítését tűzték ki célul, mert az értékekre rásodródott rengeteg egyéb tendencia – a média, egyfajta gondolkodásbeli felületesség. Mit gondol, honnan eredeztethető ez a bezáródás, a távolodás a közösségi értékektől?

– A világ efelé tart. Az embereket magukra hagyják, ezért szükség van a tudatosságra, az elménkre. De ez nem csak a népzenével van így. Ha az ember nem figyel oda, nem védi meg magát, áldozatául esik az üzleti érdekekre épülő tömegbolondításnak. Fontos, hogy próbáljunk meg beszélni, ne csak beszélni a kommuniká­cióról, társalogni, és normálisabb életet élni. Ehhez nekünk is ugyanolyan jogunk van, mint a régi korok embereinek.

Címkék: dobszay lászló dobszay-rendszer fölszállott a páva hagyomány kodály kultúra közösségi érték magyar meszéna beá­ta mozgalom népdal népművészet néptánc népzene oktatás pávai istván richter pál sebő ferenc szendrei janka táncház unesco világörökség

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

M Imre üzente 6 éve

Sebő Ferenc: „Lehet tánc nélkül élni, csak nem érdemes”
http://kepmas.hu/tukor/sebo-ferenc-lehet-tanc-nelkul-elni-csak-nem-erdemes
kepmas.hu | 2017.05.30.

A páros tánc remek kommunikációs és párkapcsolati segítség, aki nem űzi, nem is érti, mennyire komoly ereje van. A zenész és népzenekutató Sebő Ferenc osztotta meg velünk a gondolatait a témáról:

„A társastánc kifejezetten európai vívmány, a reneszánsz idején jött létre, előtte a világon sehol máshol nem létezett. Ezt jó tudni. Az pedig nagyon szomorú, hogy ma maga a táncolás megy ki a divatból. Például az én gyerekkoromban még minden mulatóhelyen volt egy táncparkett, bárki bárkit felkérhetett, ismerkedhetett. Azóta viszont igencsak beszűkültek az ilyen lehetőségek.

A tánc divatja a reneszánsz korban kialakuló emberközpontúságnak köszönhető. Akkoriban a nőket megérinteni nem nagyon lehetett, ők külön körben táncoltak: külön férfi és női körtáncok voltak, koedukációról nem beszélhettünk.

-- Csak fokozatosan alakult ki, hogy a férfiak és a nők egyáltalán megfoghatták egymást, együtt táncolhattak.

A tánc históriája a kultúrtörténetnek egy nagyon jelentős része, viszont mára mindez nagyrészt eltűnt.

Mi a hagyományos paraszti közösségek táncait kutatjuk, mert ők még a legutolsó időkig táncoltak, náluk a tánc a kommunikációnak és az egymás megismerésének legjobb eszköze, a párválasztás legfontosabb segítsége volt, megismerhették a testi közelség érzését, azt, hogy szeretik-e egymás illatát, hogy megfelelően reagálnak-e egymás mozdulatára, érintésére. Ennek során kiderülhetett, ha valamit jobb volt nem folytatni, mert úgysem vezet sehova.

-- Magyarán a férfiak és a nők testileg és szellemileg is tesztelhették egymást, megtudhatták, illenek-e egymáshoz vagy sem.

A tánc szabályai módot adtak arra is, hogy a fiúk ne csak egy-egy lányba botoljanak bele, hanem sokakat megismerhessenek. Nem véletlen tehát, hogy régen mindenki mindenkivel táncolt:

-- Karsai Zsiga bácsi, az egyik fontos adatközlőm például azt mesélte, hogy a fiúk tizenhét faluba mentek el a lányok után. És mivel tudtak közeledni? Azzal, hogy táncoltak velük, így megismerhették a lányokat közelebbről is.

Ehhez képest a mai fiatalok nagyon hátrányos helyzetben vannak, berogynak az iskolapadba, megismernek valakit, aztán elveszik feleségül, pár év múlva pedig elválnak, mert nem megfelelően választottak, nem ismerték meg egymást kellőképp. A tánc segíti azt, hogy az emberek információt szerezhessenek egymásról. Fontos az is, hogy tánccal olyan indulatokat és érzéseket lehet levezetni, amelyeket sem a beszéddel, sem magával a zenével nem lehet. A tánc az érzelmek artikulációjának ugyanolyan fontos eszköze, mint a társalkodás. Szóval lehet nélküle élni, de nem érdemes.”

Válasz

Ez történt a közösségben:

M Imre írta 18 órája a(z) Társalgó - 2. fórumtémában:

MediaNEWave Együttlét 2024 évi eseményei április - május -...

M Imre írta 1 napja a(z) Gerák Andrea - Effi Shoshani: Nincsen a világon (There Is No Greater Sadness) videóhoz:

Madárka - Little Birdie (Symmetry Festival Budapest, 2003) ...

M Imre új eseményt adott az eseménynaptárhoz: Református Zenei Fesztivál - 2024 | május 17-19. 2024.05.17.

M Imre írta 2 napja a(z) Kobza Vajk | 2007-2011 (album | 2018) videóhoz:

Tisztelt nagyérdemű Hallgatóság! Öt év után ez az ...

M Imre 4 napja új videót töltött fel:

M Imre új eseményt adott az eseménynaptárhoz: Babra | péntek, 20:00, Café Zsivágó, Paulay Ede u. 55, Budapest, Hungary, 1061 2024.04.26.

M Imre új eseményt adott az eseménynaptárhoz: Szegedi Balkán Tánctábor | július 16-20., Újszegedi Bálint Sándor Művelődési Ház (Szeged, Temesvári körút 42.) 2024.07.16.

M Imre írta 4 napja a(z) Ruth Yaakov Ensemble - Las esuegras de agora videóhoz:

1996 őszén Kelet-Európát jártam. Az egyik megálló ...

M Imre 4 napja új videót töltött fel:

M Imre írta 4 napja a(z) Kézdy Luca - Little Hymn (Home, 2022.) videóhoz:

Ravazdi parasztszalon 42 | Kézdy Luca jazzportré - 1. rész:...

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu