Szeretettel köszöntelek a Népzene klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Népzene klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Népzene klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Népzene klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Népzene klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Népzene klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Népzene klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Népzene klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
10 éve | M Imre | 2 hozzászólás
http://magyarhirlap.hu/cikk/12907/Az_elit_nem_ismeri_a_sajat_kulturajat
írja a magyarhirlap.hu
Az elit nem ismeri a saját kultúráját
„A magyar táncházmozgalom a világra is nagy hatással volt”
(Fotó: Csudai Sándor)
Tragédia, hogy a saját, hazai nyersanyagaink kiaknázása helyett az utánzásból próbálunk megélni, mondja Sebő Ferenc, ugyanakkor úgy látja, kezd előjönni a társadalom mélyéről a Kodály-féle hagyomány, amely nemzeti tudatunk fontos része. A Kossuth-díjas zenésszel, zenetudóssal többek között a táncházmozgalomról és a közösségi értékektől való eltávolodásról beszélgettünk.
– Nemrég átvehette a Nemzet Művésze díjat. Más ez az elismerés, mint a többi?
– Mindenképp nagy megtiszteltetésnek tartom, hiszen a díjat a szakma szavazta meg nekem. Természetesen jólesik az embernek, ha az eddigi tevékenységét elismerik.
– A táncházmozgalom elindítása nem volt egyszerű annak idején, mit lát, hogy áll ma ez a küzdelem?
– Annak idején nem is hittük volna, hogy a mozgalom továbbterjed egy-két klubnál. Hála istennek kibontakozott, és a társadalomban meglévő nehézségek ellenére szépen elterjedt. Ahhoz képest, hogy egy nyolcvan-száz fős klubból indult el, ma százezrek foglalkoznak néptánccal, népzenével, ráadásul olyan szinten, amiről álmodni sem mertünk volna. Nem tudunk briliáns statisztikákról beszámolni, ugyanakkor óriási sikernek könyvelhettük el, hogy a Felszállott a páva című műsort az egész ország nézte. Ez azt bizonyítja, hogy kezd előjönni a társadalom mélyéről a Kodály-féle hagyomány, amely a nemzeti tudatunk nagyon fontos része.
Mindig az volt a gond, hogy a felsőbb rétegek, az elit nem vesz tudomást népi tradícióinkról, most végre az ellenkezőjét látjuk, azt, hogy a legszélesebb körökben is polgárjogot nyert. A magyar táncházmozgalom a világra is nagy hatással volt, az UNESCO Világörökség is jegyzi, Hollandiától Japánig felkavartuk a vizeket. Hozzáteszem, ami nálunk probléma, az világszerte probléma, nem csak magyar ügy. De az biztos, hogy mi egy olyan javaslatot adtunk a világnak a hagyományok felhasználását illetően, ami bevált, ami jól alkalmazható.
Fontos lépésnek tartom azt is, hogy a felsőfokú oktatásba is bekerült a népzene. Az egész rendszer a fejéről a talpára állt, s azzal, hogy népzeneoktatókat is képeznek, még szélesebb körben el tudnak terjedni hagyományaink. Visszanyertünk tehát valami nagyon értékeset az eltékozolt múltból.
– Mint mindenben, a népzene terjesztésében, népszerűsítésében is óriási szerepe van a médiának, de még a Fölszállott a páva című műsor elindulásához is hét évig kellett lobbizni. Miért ilyen nehéz a saját hagyományaink modern közvetítése?
– Az elit műveletlen, nem ismeri a saját kultúráját. Állandóan az utánzásból próbál megélni, ami tragédia, hiszen nekünk van saját, hazai nyersanyagunk. Áttörés kell, alulról kell építkezni, aztán lassan elérni a felső szinteket is.
– Úgy tudom, hogy többedmagával a nemrég elhunyt Dobszay László zenei katalógusának második kötetén dolgozik. Ez összegzi a népzenei gyűjtés százötven-kétszáz évét. Hogyan kell elképzelni a kötet összeállításának folyamatát?
– Ez egy háromkötetes anyagnak készült, amelynek az első részét Dobszay László és Szendrei Janka adták ki, ebben még diákként dolgoztam. Az első kötetben szerepelnek mindazok a népzenei stílusok, amelyekkel eddig nagyon keveset foglalkozott a népzenetudomány. A másodikra maradtak az ismertebb stílusok, a harmadik kötet pedig az új stílust mutatta volna be. A második köteten Pávai Istvánnal, Richter Pállal, Szendrei Jankával és Meszéna Beátával dolgozunk. Felosztottuk egymás között a könyv fejezeteit, és teljes erővel tanulmányozzuk a hatalmas gyűjteményt. A Dobszay László által lefixált vezérfonal nyomán próbáljuk összerakni a rendszert, azt az állapotot rögzítjük tehát, amit ő a hetvenes évek elején lefektetett. A legfőbb cél az, hogy a népzenei anyag katalógusszerűen áttekinthető legyen.
A Dobszay-rendszer azért
fantasztikus, mert gyakorlatilag fejből rakták össze. A stílusok
kialakítása, a tömbök párosítása, az egymáshoz hasonlító dallamok
összerakása rendkívül sok pluszinformációhoz juttatta a
zenetörténészeket is. Nem csak egy katalogizált anyagról van szó, hiszen
az általuk kialakított stílusok zenetörténeti korszakokhoz vezetnek
vissza, s olyan ismereteket sugallnak, amelyeket írásos formában nem
örököltünk meg.
– Dobszay László 2010-ben így fogalmazott: „A
népzene meghalt. Ebből kell kiindulni. Inkább az a kérdés, hogy azzal a
népzenével, ami már meghalt, mit kezdünk.”
– Babits Mihály is
meghalt, Homérosz is, Arany János is, Weöres Sándor is, és sajnos
Dobszay László is. Attól még nagyon jól tudjuk használni az
alkotásaikat. Dobszay hatalmas életművet tett le az asztalra, de az is
igaz, hogy a tudós emberek nem mindig látnak ki kutatóárkaikból a
hétköznapi életre. Martin György például folyamatosan figyelte, a
társadalom hogyan reagál a kutatási eredményekre, és fordítva. Így
jöhetett létre a táncház.
A Dobszay-féle kutatásokat főleg az anyag
feltárásában, annak értelmezésénél tudjuk értékesíteni, hiszen óriási,
Kodályéhoz hasonló anyagismerete volt. A gregorián és a régi zene
területén szerzett hatalmas rutinját a népzene kutatásakor is remekül
hasznosította. A magyar népzene saját hagyományainkból származik, s bár a
széles néptömegek használati zenéje volt, a teljes zenetörténetnek
része, nem rekeszthető ki abból. Ezt Dobszay László így tanította, még
akkor is, ha olykor mást nyilatkozott. Az igaz, hogy voltak averziói a
revivallel kapcsolatban, s kérdéses volt számára, hogy egyáltalán miért
kell elénekelni azt, amit már senki sem használ. Nos, ugyanez a
gregoriánról is elmondható, hiszen az végképp kiment a divatból. Úgy
gondolom, ezek inkább érzelmi alapon történő megközelítések. A mai
fiatalok viszont fantasztikusan megtanulták, és visszahozták a mai
életbe ezt a stílust, autentikus előadásmódjaival együtt.
– Ma
azért is vannak nehéz helyzetben azok, akik a hagyományaink
népszerűsítését tűzték ki célul, mert az értékekre rásodródott rengeteg
egyéb tendencia – a média, egyfajta gondolkodásbeli felületesség. Mit
gondol, honnan eredeztethető ez a bezáródás, a távolodás a közösségi
értékektől?
– A világ efelé tart. Az embereket magukra hagyják,
ezért szükség van a tudatosságra, az elménkre. De ez nem csak a
népzenével van így. Ha az ember nem figyel oda, nem védi meg magát,
áldozatául esik az üzleti érdekekre épülő tömegbolondításnak. Fontos,
hogy próbáljunk meg beszélni, ne csak beszélni a kommunikációról,
társalogni, és normálisabb életet élni. Ehhez nekünk is ugyanolyan
jogunk van, mint a régi korok embereinek.
|
|
M Imre írta 11 perce a(z) Társalgó - 2. fórumtémában:
Mivel foglalkozik valójában a kefekötő? | 2025.01.18. ...
M Imre írta 4 napja a(z) Szerelmi tanácsok leányoknak nagyanyáinktól képhez:
„Ha nincs nálad jó kemény, nem is vagy te vőlegény” –...
M Imre 1 hete új videót töltött fel:
M Imre 1 hete új videót töltött fel:
M Imre 1 hete új videót töltött fel:
M Imre 1 hete új videót töltött fel:
M Imre 1 hete új videót töltött fel:
M Imre 1 hete új videót töltött fel:
M Imre írta 1 hete a(z) EtnoBazár - Tündéri körbe perdülök (Végtelen tengerből gyöngyöket halászok, 2024.) videóhoz:
Szolgálati közlemény: Az EtnoBazár ebben a...
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Táncház – Népzene 2017 (a Hagyományok Háza pályázati kiírása)
XIII. Vass Lajos Népzenei Találkozó és Verseny: Hagyományos régiók, régiók hagyománya
Pentaton dallam
Kallós Zoltán Kossuth-díjas néprajzkutató 90 éves