Szeretettel köszöntelek a Népzene klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Népzene klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Népzene klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Népzene klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Népzene klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Népzene klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Népzene klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Népzene klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Mély zeneszeretet és sokszínű előadásmód jellemzi, a magyar népdalokon kívül szívesen énekel bolgár, cigány, román és perzsa dalokat is.
Palya Bea 1976-ban egy kis Galga menti községben Bagon
született. Gyerekként a kis falu tánccsoportjában táncolt és énekelt.
Aztán tizenhat évesen a moldvai népzenét játszó Zurgó
együttes énekese és tánctanára lett Budapesten. Itt ismerte meg igazán
a magyar népzenét. 2002-ben szerzett diplomát az ELTE néprajz szakán.
A magyar népzenei együttesek mellett szívesen vesz részt olyan
munkákban is, amelyek szélesebb zenei horizonton mozognak. Mindig is
érdekelték különböző műfajok találkozásai.
1996-ban a Laokoón csoport énekese lett, amely a népzene és a dzsessz elemeit ötvözi.
1997-től 2002-ig Szőke Szabolcs zenés színházának, a Hólyagcirkusz Társulat-nak tagja. 2000-ben felléptek a Nancy-ban (Franciaország) megrendezett Passages Universitaire fesztiválon.
2000-ben Monori András zenész-zeneszerzővel megalapította a világzenét játszó Folkestra
együttest, amellyel részt vett a franciaországi Chambéry világzenei
fesztiválján. Ugyanebben az évben kapott meghívást az énekelt vers
műfajának egyik legfontosabb hazai zenekarába, a Sebő Együttes-be.
Emellett énekel magyar népzenét a Kárpátia együttesben, és szólókoncertek keretében is.
Fassang László orgonistával közös munkájukban
találkozik a klasszikus orgonazene, a tradicionális énekes zene és a
improvizáció. A számos hazai koncert mellett két alkalommal Japánban is
turnéztak.
2002 tavaszán a Francia Intézet ösztöndíjasaként Párizsban járt, ahol az indiai énekes Kakoli Sengupta tanítványa lehetett.
2002 nyarán a balkáni népzenét játszó Daraduna együttes énekeseként vett részt a belga 'Karaván' zenei projektben.
2002 decemberében megkapta az Artisjus díj-at. Majd 2003 januárjában ténylegesen is elkezdte szóló karrierjét, hiszen ekkor jelent meg első saját lemeze, az Ágról-ágra.
A 2004-es Athéni Kulturális Olimpián Palya Bea képviselte Magyarországot, a "The world and Manos Hadjidakis" nemzetközi emlékkoncerten, ahol az egész világból meghívott 12 művész adta elő a saját nyelvén, a legnagyobb görög zeneszerző Manos Hadjidakis műveit.
2005-ben közreműködött az Amikor én még kis srác voltam (Tisztelgés az Illés zenekar előtt) című albumon, az Etnofon Zenei Társulás közreműködésével a Szőke Anni balladáját dolgozta fel.
2006-ban koncertturnéra készül Amerikába, és komoly tárgyalásokat
folytat az egyik jelentős francia lemezcéggel. Mindezeken túl megjelent
a harmadik szólólemeze, Weöres Sándor Psyché-jének zenés feldolgozása. Ezt a lemezt új zenekarával, a Palya Bea Quintet-tel készítette. Új csapatába olyan zenészeket hívott meg, akikkel már régóta együtt dolgozik.
A fiatal énekesnő Magyarországon és külföldön is rendszeresen koncertezik.
A Palya Bea Quintet tagjai:
Gryllus Samu (zeneszerző)
Lukács Miklós (cimbalom)
Szokolay Dongó Balázs (szaxofon, duda, furulyák, kaval)
Novák Csaba (nagybőgő)
Dés András (ütőhangszerek)
„Egy polgári közegbe csöppentem, népzenészként, mint egy falusi madárka. Lassan azonban másként kezdtem gondolkodni a zenélésről. A népzenében azért zenélsz, mert élsz.”
Palya Bea
Mészáros Boldizsár interjúja - Kontextus.hu
"A népzene nekem egyszerre tradíció és szabadság, e kettősség minden
ihlető izzásával. Ez vezetett el a magyar dalok után a cigány, bolgár
és más zenékhez, új dalok írásához, merész hangzások kipróbálásához.
Kiválóan képzett, robbanékony zenésztársaim vannak mindehhez, akikkel
egymást hallgatva játszunk, olykor játékosan hallgatunk."
Palya Bea
Anyám, anyám
Diszkográfia
Beáta Palya: Adieu les complexes 2008
A dalok szövegeit saját, vagy magyar, zsidó, cigány, bolgár dallamokra írtam, és van két angol dal is. A hangzás sokszor népzenei világokat idéz, de gátlástalanul kisajátítottam ezeket a gyönyörű zenéket, mert ennek a munkának a szem |
|
|
Palya Bea - Weöres Sándor: Psyché 2005
Az utóbbi évek egyik legsikeresebb énekese saját válogatásában, a Palya Bea Quintet közreműködésével szólaltatja meg a 19. századi „költőnő” gyakorta frivol, de mindig őszinte verseit. |
|
2005
A muzsikus-zeneszerző harmadik „concept” albuma a Kárpát-medence legszebb szerelmes dalainak feldolgozását és megzenésített verseit tartalmazza. |
|
Balázs Elemér Group: Magyar népdalok 2005
A legújabb lemezt teljes egészében a Kodály Zoltán által gyűjtött új stílusú népdalok köré építették, bevonva a munkába Szalóki Ágit és Palya Beát, a fiatal generáció két kitűnő népdalénekesnőjét. |
|
Palya Bea: Álom-álom, kitalálom 2004
Ez egy énekelt mese: dalai önállóak, de együtt - mint a gyöngyszemek füzére - mesévé válnak. |
|
2004
Lemezünk a „Moldvahon” című sorozat első része, mely sorozat a moldvai zenéhez fűződő kapcsolatunkat igyekszik minél több oldalról bemutatni. |
|
Beáta Palya: Ágról-ágra (tradition in motion) 2003
Énekelek, repülök ágról-ágra, keresek és találok. Remélem, jó szívet csinálok. |
|
2001
A zene alaprétege bolgár, magyar, török népdalok, amelyek a latin és a balkáni ritmusokkal, a dzsezz improvizációs építkezési elvével, és sok meglepő, egyéni zenei ötlettel találkozva adják a zenekarra jellemző, karakteres hangzást. |
|
2001
Az énekelt vers műfajának egyik legfontosabb magyar előadója Sebő Ferenc és együttese. |
|
Cseh Tamás - Péterdi Péter: Magyar katonadalok és énekek... 2000
Cseh Tamás és Péterdi Péter szerkesztésében magyarországi katonadalok különböző szólalnak meg különböző stílusban. |
|
2000
A marokkói tradicionális zenei irányzatokat valamint a dzsezz és a modális improvizáció elvét felhasználva alakítják ki stílusukat. |
|
Szőke Szabolcs: Sindbad's songs 2000
A perzsa Omar Khajjam és az indiai Dzsajadéva verseinek kifinomult, érzéki világához az indiai, balkáni zenei hangzás párosul, olyan hangszerekkel, mint a szitár, a sarangi és a tabla, illetve a gadulka és a kaval. |
|
2000
A zenész - zenetanár Balogh Sándor ezen a lemezen a dorombnak, ennek az archaikus hangszernek ad teret a moldvai hangszeres és énekes népzene keretében. |
|
Kiss Ferenc: Nagyvárosi bujdosók 1999
Kiss Ferenc a magyar progresszív népzene egyik legfontosabb alakja. E lemez egy kisebbfajta összegzése eddigi munkájának. |
|
1998
Az együttes a moldvai népzene többféle arcát igyekszik bemutatni ezen a lemezen. |
|
1997
Az együttes első lemeze, amelyen moldvai énekes és hangszeres népzene hallható. Zenéjükben az eredeti népzenei felvételekhez ragaszkodó hűség és az egyéni zenei invenciók egyszerre vannak jelen. |
A dalokba bele lehet hallgatni a honlapon.
Palya Beáta népdalénekes az európai színpadok után az amerikai közönséget is meghódította New Yorkban a világhírű Carnegie Hallban rendezett pénteki v(2009 januári) világzenei koncertjén.
A Carnegie Hall New York, egyben a világ egyik vezető előadóművészeti központja, amelynek ismertetője szerint Palya Beáta "karizmatikus új arc, ragyogó énekes, aki a magyar népzenét és a cigány muzsikát jazz és popelemekkel ötvözi". Az előadóművész - aki a Nemzetközi Írószövetség meghívására tavaly már járt New Yorkban, és nagy sikerrel lépett fel a PEN Word Voices Fesztiválon - egy hét múlva Washington egyik legrangosabb kulturális intézményében, a Kennedy Centerben is koncertezik.
Előadása magával ragadta a Zankel-terem 600 fős közönségét, amely együtt lüktetett a magyar, cigány, szefárd dalokkal és az énekes saját szerzeményeivel. "Úgy érzem, sikerült magammal vinnem a közönséget azokra a láthatatlan helyekre, ahol ezek a dalok születnek" - mondta első New York-i szóló koncertje után az énekes az MTI-nek. "Az ének-ütő-fúvós felállás, meg a mi játékmódunk kiad egy hangokból és csendekből álló, nagyon személyes akusztikai szövetet, ahol a legapróbb gesztus is számít, lélegzik az egész" - fogalmazott, s hozzátette, "a koncert titka a dalokban lévő történetekben, meg a hangzásokban, a szóló énekhang és a kamarazenélés finomságaiban rejlik".
Idén ő kapta a megtisztelő feladatot, hogy a Magyar Kultúra Nagyköveteként járjon és koncertezzen a világban.
„Énekelek, repülök ágról-ágra, keresek és találok. Remélem jó szívet csinálok.” – kívánja közönségének és saját magának Palya Bea.
Olyan, mint egy tündérmese – mondja saját életéről Palya Bea, a Bagról útnak indult parasztlány, aki a népzene szárnyain szállva ért el „hetedhét országra” szóló sikereket.
A Magyar Televízió A szólás szabadsága című műsorában beszélgettek vele új lemezéről és mindenről, ami érdekes lehet.
Az új album, amely az Egyszálének címet kapta zenei kísérettől mentes, semmi mást nem hallani rajta, csak és kizárólag Palya Bea különleges hangját. Különös elhatározás és nagy bátorság kell ahhoz, hogy valaki felvállalja, hogy nem támaszkodik hangszerekre, egyetlen társa a hangja.
Bea a műsorvezető kérésére elmesélte, hogy egy régi élményt
elevenített fel, ugyanis amikor kislány volt, sokat hallgatott olyan
kazettákat, amelyeken parasztnénik énekeltek különféle dalokat. Így
tehát már korán kialakult benne az, hogy minden fajta kíséret nélkül
dalolni tudjon.
S azzal, hogy most ezt a módszert választotta arra, hogy egy lemezt
megtöltsön dalokkal, egy korszakot lezárt, egy újat nyitott ki, és
megalkotott egy új öndefiníciót is. Ráadásul ahogy az énekesnő
elmondta, nem csak a zenei gyökerekhez, hanem a családiakhoz is egészen
hátra sikerült nyúlnia.
Önismereti tréningnek is megfelel ez a lemez, csakúgy, ahogy korábban is többször előfordult már ez, hiszen Bea mindegyik korongja személyes. Ezen a korongon dalol az édesanyjának, az édesapjának és egy virtuális duettet is előad a nagypapájával.
Versenyképes stratégia?
Érdekes kérdés, hogy a mai világban kifizetendő-e ez a szemlélet? Azaz szemben a trendekkel, Bea nem alkalmaz zenészeket, táncosokat, nincs színpadi show, csak ő és a hangja. Ám ezzel kapcsolatban úgy fogalmazott, hogy ez csak az egyik trend, s ő sokkal inkább foglalkozik azzal, hogy mi van önmagában és milyen zenét lel meg lelke legmélyén.
Éppen ezért is volt nagy kihívás egy ilyen lemezt összehozni, mert semmi és senki más nem volt jelen a felvételekkor, csak ő, és csak magára számíthatott. Önön energiáját kellett előhívnia ahhoz, hogy a benne rejlő zene felszíne kerüljön és úgy szólaljanak meg a nóták, ahogy azt Palya Bea érzi.
Az emberek pedig veszik a lemezeit, elmennek a koncertjeire, tehát fogékonyak az ilyenfajta muzsikára, s most ezzel a kiadvánnyal kapcsolatba is rengeteg pozitív visszajelzés érkezett. S ahogy vallja: nem is elsősorban ő a fontos ezekben a dalokban, hanem az, hogy az emberek a magukénak tudják érezni őket, hiszen anyával, apával, jövendőbelivel, születéssel mindenkinek van valamiféle kötődése.
Új információk az énekesnőről
Persze emellett a zenekarát sem hanyagolja, dolgoznak a soron következő lemezen. Az Egyszálének sokkal inkább egy önmegismerés, amit azért is kell ennyit ismételni, mert Bea elsősorban saját magának készítette a lemezt, és azoknak, akiknek tetszik. Akiknek pedig nem, azok majd hallgatnak mást. Nem dől emiatt a kardjába a művésznő.
Bea nem mellesleg kiadót és menedzsert is váltott, mert ahogy fogalmazott, ő sokkal jobban tudja és érzi azt, hogy mit szeretne a zenétől és ehhez az kellett, hogy saját maga szabja meg magának. Az az 5 hét, amelyet Mexikóban töltött a tenger mellett megtette hatását: megszülettek az új dalok és feltöltődött energiával. Így mindenkinek csak ajánlani tudja, hogy ha nagyon szorul a levegő körülötte, vonuljon ki egy kicsit és meglátja: kicserélődik.
Nem vár gyermeket, de készül a szülésre
A lemezen az egyik felvétel a szülésről szól, ám az énekesnőnek még
nem lehetnek tapasztalatai az élet-adásban, hiszen még gyermektelen. Ám
ez nem jelenti azt, hogy nem foglalkozik a kérdéssel és nem készül az
anyaságra. A környezetében azonban már nagyon sokan adtak élet
csemetéjüknek, így sokszor hallotta már, milyen is, amikor egy nőből
anya lesz.
Ehhez társult egy olvasmányélménye is, amely az Ötödik álom című
könyvhöz kötődik, s amelynek elolvasása után még mélyebben
foglalkoztatta a téma. A könyv sok témát érint, többek között azt is,
hogy egy nő a 60-as években vízben szült.
A korongon egyetlen olyan dal található, amelyet nem egyedül, hanem barátnőivel énekel el Bea. Erről azt vallja, hogy fontos volt számára, mert megmutathatja általa, hogy nincs egyedül, állnak mellette emberek, s attól még, mert sztárnak kiáltották ki, hétköznapi életet él. Barátnőivel átbeszélheti gondjait, nincs egyedül és egy ilyen közösség tagjának lenni mindenkinek ajánlott.
A StoryOnline írja:
Díjak, elismerések
Külső hivatkozások
Népzene-előadói munkássága mellett Weöres Sándor kitalált 19. századi költőnője, Psyché frivol verseit is előadta Gryllus Samu megzenésítésében.
"Ha merészkedel verseim és jegyzéseim megismerned: készülődjél arra, hogy utána már nem az léssz, aki eleddig valál. Meglátod az élet másik oldalát: az ismeretes Férfiúi Világon túl rejtező Asszonyi Világot..."
A magyar nőirodalom alapműve Weöres Sándor Psychéje.
A verses regényről beszélgetünk Palya Beával, aki Psyché dalait énekli.
PSYCHÉ:
"Ismeretlen poetria"
"Csinos czigány nőcske Schadarada Huiheiről"
"Fénylett, mint a csillag. "
"Férjének lovai és kocsikerekei gázolták halálra"
PALYA BEA:
"Nekibirkóztam a feladatnak és Weöres Sándornak: játék és
öröm, de ádáz harc is a Költővel, a Költőnővel..."
Az utóbbi években főként saját terveit valósítja meg, rendszeresen koncertezik szólóban és saját együttesével, itthon és külföldön. A Quintet tagjai: Lukács Miklós – cimbalom, Szokolay Dongó Balázs – fúvós hangszerek, Novák csaba – nagybőgő, Dés András – ütőhangszerek. 2004-ben énekel az Athéni Kulturális Olimpia nemzetközi csapatában.
Első szólólemeze az Ágról-ágra (Orpheia 2003), majd pedig meselemezt írt, Álom-álom, kitalálom (Gryllus 2004), Gryllus Sámuel hangszerelésével. Legutóbbi munkája a Weöres Sándor Psyché című versciklusából készült nyolcvan perces zene (PB Quintet, Gryllus Samu), amely 2005 decemberében jelent meg a Hangzó Helikon sorozatban.
2005-ben Tony Gatlif Transylvania című filmjéhez készített zenét, és egy rövid ideig a vásznon is feltűnik majd. A magyar közönség 2006 októberétől láthatja a filmet.
2006 tavaszán lemezszerződést írt alá a francia Naive céggel (naive.fr), az első lemez jövőre jelenik meg, jelenleg ezen az anyagon dolgozik.
Bea lényegi része a változás: zenéjében továbbra is meghatározóak a tradicionális elemek, de a koncerteken, a saját szövegekben egyre inkább egy személyes, meglepő intimitású világ tárul elénk.
Megáll az idő, Én nem akarok mindenáron férjhez menni (blog)
Ezeket gyakorlom most. Furcsa hangok vannak ebben a Megáll az időben, én persze folyton átírom a dallamfordulatokat. Most még a „mindent lehet" édes káoszának fázisában van az Én leszek a játékszered, legalábbis a dalok egy része. Ez lesz az új lemez címe, és Szász Detti rövidítése óta csak ÉLJ-nek emlegetjük az e-mailekben.
Ma este,
miután már hat órája gyúrom a dalokat, újra feltettem a kérdést,
vajon miért csinálom most pont ezt a lemezt? Játék, a nagy súlyos
mondandóktól való elrugaszkodás... városi népzene, szüleim felcsillanó
szeme, amint a dalok hallatán fiatal szerelmes korukat idézik...
persze, ez mind benne van. Most mégis egy kicsit elakadtam, előszedtem
hát
régebbi jegyzeteket. Nyár közepén ezt írtam erről az anyagról,
automatikusan, nem sokat gondolkodtam, hogy mit írjak le, mit ne:
Meghallgatom, és hagyom, hogy eszembe jusson valami. Sokról régi emlékem van, kötődésem. Sokszor más köntösbe bújhattam ezekkel a dalokkal, és aztán beépítettem, amit a játékból kaptam. Most szélesíteni akarom az eszköztárat, tágítani a beáskodás kereteit, csak semmi csontosodás, csak semmi hosszan-ugyanolyanság, csak semmi slágerénekesnő. (Ma foglalt a szívem, de várjon rám hívem, ha késik se pihen a mámor...) Pont a slágeréneklés által fogok pofátlanul eljátszadozni magammal, magamon, (ah, de hijszen minő asszociációkat kelt ez, naccságoss báróné... hát hijsz hogy ne tudnám, a Masturbatio-ét...), és akkor nekem jó lesz. Ha másoknak is, az meg mégjobb. De végső soron és első soron is habos fejér husom örömét fogom keresni, csiszatolni, riszálni, csiszálni. Aki nem hiszi el, hogy megteszem, az jöjjön, és nézze... és hallgassa.
Most vissza akkor a Nem akarok mindenáron férjhez menni-hez. Bollywood stílusúra fogjuk csinálni, az nagyon vicces lesz. Látom magam előtt a klipet, folyamatosan röhögök. Atyaég, hány meg hány esküvőn énekeltem. Ezennel házastárssá nyilvánítom önöket.
Szülésdal (az Egyszálének albumról)
Képzelt riport - Séták a belső tájon
Már kicsinek is az a fajta lányka voltam, aki folyton csak énekelt meg táncolt, az szerette, ha pörgetheti a szoknyáját, szól a zene, süt a nap, mehet táncpróbára. Kifelé forduló, vidám és őszinte lény voltam, néha mégis a ribizlibokor alatt talált az alkonyat, a nedves homokból készítettem azonnal-málló szobrokat.
Első séta
- Hogyan kezdtél el énekelni?
- Már kicsinek is az a fajta lányka voltam, aki folyton csak énekelt
meg táncolt, az szerette, ha pörgetheti a szoknyáját, szól a zene,
süt a nap, mehet táncpróbára. Kifelé forduló, vidám és őszinte lény
voltam, néha mégis a ribizlibokor alatt talált az alkonyat, a
nedves homokból készítettem azonnal-málló szobrokat.
Már ekkor
bennem volt ez a kettősség: szenvedélyesen belevetni magam az életbe,
megmutatni magam, le ne maradjak egy pillanatról sem. Ugyanakkor
szerettem elvonulni, hisz annyira nagy lángon égtem, el kellett bújni
néha.
- De hát mindenki egyszerre él kint és bent, nem?
- Többé-kevésbé. Nem sokan vannak ennek tudatában. És nem
feltétlenül lángolnak annyira, mint én. Mostmár megszoktam ezt, de hidd
el,
nekem is sok volt ez a tűzforróság, égetett.
Az éneklés tökéletes megoldása volt ennek a kettőségnek. A hang egyszerre zeng kint és
bent. Jaj, könnyekig hatódtam az "Ezek a szép szász leányok" széki népdalon, vagy az "Én felkelék jó regvel hajnalba"
moldvai imádságon. Azt éreztem, ha éneklek, akkor jól van minden. Olyan természetesen.
- Ezek voltak az első dalaid?
- Igen. Magyar népdalok. A falu hagyományőrző együttesébe hat évesen
kerültem, onnantól kezdve a tánc és az ének volt a legfontosabb
az életemben. Ez azóta sem változott. Csak persze az emberi tényező még
fontosabb lett. Majd erről még szólok később.
A magyar
népzene nagyon jó alapnyelv, nagyon jó első találkozás a zenével.
Persze nem tudom, mi lett volna belőlem, ha az ugyanabban a falusi
kultúrházban működő zeneiskolába iratnak a szüleim... A néptáncpróbákon
mindig hallottuk a zongorista-diákok gyakorlását, és néha
kicsit fájt a szívem.
A nyári tánctáborokban nagyon sok új dalt
tanultunk, táncoltunk-énekeltünk napi 8-10 órát. Mindig ott
éreztem, hogy valamit tanulok, hogy valahonnan valahova eljutok. Egy új
dal belémköltözik, jobban megy egy dallam díszitése, szebben fordulok
a mezőségi páros táncban. Meg azok az éneklő nénikék a kazettákon!
(Azaz a népzenei gyűjtéseken.) Annak azért volt a zenei élmény
mellett egy misztériuma is, hogy valami elmúlt korba hallgatózunk bele,
valami élet felsejlik, ami már rég elmúlt. Nagyon izgalmas kihívás
volt ezekről a felvételekről tanulni.
- Énekversenyek?
- Jaj, persze, népdaléneklési. Járási, megyei. Általában jól sikerült. Izgultam ugyan, de nagy hangom volt, szerettem azokat a dalokat, amivel kiálltam oda. Nemrég énekeltem Szentendrén az Álom-álom előadást, és teljesen tisztán visszajöttek az emlékek: megyei népdaléneklési verseny, avasi román népviselet, izgulok nagyon. Kiállok, megtalálom a hangot, "Aludjál el Istennek báránya, Szeretetből jöttél erre a világra"... majd süvítem "Szép jelen, szép csillag, szép napunk támad"... Most gondolok csak bele, hogy abba a pici kis lelkembe mik táplálódtak be ezekkel a dalokkal, akaratlanul.
- Csak népdalokat énekeltél?
Dehogyis! Mindent. Amit egyszer hallottam, azt hamar megjegyeztem.
Valószínűleg már akkor elég romantikus lehettem, mert például amikor
ment a Sandokan sorozat a tévében, én fülig szerelmes voltam
Kabir Bedibe, biztos voltam abban, hogy én is tetszenék neki,
elképzeltem sokszor, ahogy egy esőerdőben mélyen a szemembe néz, és
lágyan, de azért határozott lendülettel a karjába vesz. Így hát
mikor Csepregi Éva énekelte a "Volt egyszer vagy nem is volt / Egy legenda, mely róla szólt" kezdetű Sandokan-dalt, én tapadtam a kis
Sokol-rádióhoz, ahányszor csak adták, hogy pontosan tudjam a szöveget is. Intro-verszak-híd-refrén, aztán a kitörés Sandoká-án
Sandoká-án / Tenger tigris, ha támad a banda.
Na meg te, a fiatal Michael Jackson! Na azt nagyon imádtam. "Ajgat
szonsájn oni klári
déj", azt nagyon szerettem. Próbáltam utánozni. De persze Whitney
Houstont is, Mariah Carey-t, Sinnead o Connort, mindent-mindent el
akartam énekelni. Voltak a tesómmal videókip-utánzási akcióink:
különösen azt szerette, ha Révész Sándor Nem tudtam hogy így fáj, és
Zoltán Erika Madonna
című számára őrjöngtem. Gondosan leszedtem az alapmotívumokat: Révész
mindig kifliben szenvelgett egy
kőbányában, derékből erősen hajlongva, Erika pedig feszülős pólóban
írógépnél kopácsolt hisztisen, majd fal előtt táncolt szexisen.
("Minden nap négytől fél ötig, / Úgy érzem, hogy az ördög költözik /Belééééém") Na ezek elég jól mentek. Meg jól tudtam
utánozni Thomas Anders és Dieter Bohlen számait is, de őket nem szerettem, nyálas volt nekem.
- Szüleid énekeltek?
-Jaj, anyukám nagyon szerette a magyar nótát. Mindig mondta, máig is: "az ebéd nekem csak a magyarnótával teljes".
Minden
családban vannak színház-szerű, évkerék-ciklikussággal ismétlődő
etűdök. Nálunk az egyik ilyen pont a magyarnótához kötődött.
Minden húsvétkor járt a Pikács Zsiga bandája házról házra muzsikálni.
Na, anyukám áll a fazék fölött, kavargatja az ételt, kiabálnak
kintről, ugat a kutya.
Anyukám szégyenlősen, de mégis izgatottan
apuhoz fordul, olyan csilingelős-dallamosra formálva a hangját: "Te
Lajos, itt vannak a cigányok, beengedjük őket?" (kis szünet) "Ne,
ugye?" De akkor mán mi a tesómmal kuncogtunk a kisszobába, mert tudtuk,
hogyan folytatódik a dolog. "Csak kiabálnak, zörgetik a kaput, most mit
csináljunk, Lajos? Na, jó, még idén beengedjük őket, de mán
jövőre nem. Mész oszt kinyitod a kaput?"
"Az Isten áldja meg
magát, drága Emmuska, kezitcsókolom. Az egész családnak kellemes
húsvéti ünnepeket! Egészségetekre! (Ürülnek a pálinkáspoharak, apám
újra tölt.) Lajoskám, hát akkor engedd meg, tisztelettel, hogy
elhúzzuk a nótátokat."
Még azt mondják, nincs Szegeden boszorkány
Pedig annyi, mint a réten a fűszál
Engemet is megrontott egy boszorkány
Még pedig egy kökényszemű barna lány
Szüleim énekelték a nótát, ragyogósak voltak. Anyám szép, apám büszke. Anyám szépsége: ahogy ringatta magát a gangon ide-oda, hajtotta a fekete konytos fejét a dalolástól játékosan. Apám büszkesége: ahogy nagy széles mozdulattal a piros százast a Zsiga vonójába tűzi, s ő, Palya Lajos átöleli a szegedi boszorkány Sztáncs Emília, az én édesanyám karcsú derekát. Zsiga szája fülig ér, "az Isten áldja meg az egész családot, még egyszer kellemes ünnepeket!" Mi meg a tesómmal a kisszoba ablakából figyeltük az "előadást", és kicsit könnyeztünk, mert pontosan éreztük, hogy ott most a fényes húsvéti délelőttön nemcsak boszorkányok, de angyalok is szálldosnak, mert olyan vidámnak és felhőtlennek ritkán láttuk őket.
Palya Bea gyerekeknek mesél (videók)
Hírek róla
Palya Bea – Egyszálének [2009.06.03]
Márciusi Ifjak Díj [2009.03.16]
Gyermekkoncertek a Down-szindróma világnapján [2009.03.13]
Fonogram Díj 2009 [2009.02.16]
Fonogram – Magyar Zenei Díj [2009.01.27]
Palya Bea a Carnegie Hall-ban [2009.01.26]
Palya Bea – Adieu les complexes [2008.06.01]
Kreatív Valóságteremtés - beszélgetés Mosonyi Szilárddal
Másfél év alatt eddig több mint 200 ember fordult meg a Kreatív Valóságteremtés (KVT) nevű, négy részből álló, önismereti és életmódformáló tréningen. A téma ma - napság népszerű, mondhatni, divatos, és talán pont ezért kevés a hiteles személyiség. MOSONYI SZILÁRD, a KVT szellemi atyja és tréningvezetője az egyik kivétel.
Magyar Hírlap: Egy kis Balkán a Margit-szigeten
A Margit-szigeten jól öltözött urak és hölgyek anyáznak a parkolóhelyekért szerda este, hogy aztán lóhalálában vegyék az irányt a szabadtéri színpad felé, ahol Boban Markovic és népi zenekara Palya Beával kiegészülve játszik.
Az öntörvényű és népszerű énekesnő, Palya Bea visszatérő fellépője a Zsidó Nyári Fesztiválnak. Az idein repríz koncertet is adott, két nappal később, ugyancsak az Urániában.
Nyár végén találtam ki, októberben indult be, minden hónap első csütörtökén. Sok zene érdekel, és ezeket ki akartam próbálni, családias körben, rendszeresen.
Ami Magyarországon a világzene műfajában elérhető, Palya Bea már elérte. Negyedik, saját nevén futó lemezét már egy jeles francia kiadó jelenteti meg szeptemberben, de előtte azért megmutatta új dalait az itthoni közönségnek a Művészetek Palotájában. Élete talán egyik legreprezentatívabb koncertjén a felső karzatokig megtelt Nemzeti Hangversenyterem hirtelen összezsugorodott és a mezítláb színpadra lépő énekesnő forrón perzselő önvallomásának lehettünk tanúi, amelyet saját zenekara (Lukács Miklós – cimbalom; Szokolay Dongó Balázs – szaxofon, duda furulya; Novák Csaba – nagybőgő; Dés András – ütőhangszerek) és a meghívott – nem mellesleg világsztár – barátai (Lantos Zoltán – hegedű; Vincent Le Quang – szopránszaxofon; Theodossii Spassov – kaval) kísértek. Az interjú innen indul el és halad tovább az alkotófolyamatok és a személyes belső inspirációk irányába.
Népdalénekesnőből nagyon erős a felhozatalunk. Palya Bea már a mosolyával is rabul ejti az embert, és akkor sokszínű muzsikájáról még nem is beszéltünk. 13-án koncertet ad a MűPá-ban, a moziban pedig már megy a Transsylvania című francia film, amiben ő is feltűnik.
Sine Morbo: Kötéltáncos mersszel
Hat éves kora óta táncol, énekel. Állandó vendége a legnevesebb hazai világzenei, népzenei együtteseknek, de három szólólemeze is megjelent – a következőt egy francia lemezcég adja ki. Palya Beának ugyanis már külföldön is híre, sikere van.
Velvet: Extrém eset vagyok az érzelmi reakcióimban
Palya Beának nincsen családja, autója, lakása, állása. Gyerekkorában paradicsomot kapált, később Párizsban és Amszterdamban zenélt. A népdalénekesnőnek az ismertségből elég annyi, ha a futópályán a vele szemben haladó jelzi, ismeri a legújabb lemezét.
Korhatár: Varázskörön kívül és belül
Valahogy úgy van minálunk, hogy a csodálatos hangú népdalénekesek csak hosszabb idő elteltével válnak országosan ismertté, jobb esetben az egész világon felfigyelnek rájuk. Palya Bea sorsa kicsit Sebestyén Mártáéhoz hasonló: attól kezdve, hogy először lépett fel énekesként ugyanolyan káprázatosan énekel, mint évekkel később, amikor erre a tényre jól megérdemelt sikerei és a sajtó híradásainak köszönhetően sokan rádöbbentek. A most harminc esztendős Palya Beát a világon egyre több helyen ismerik el, gyakran hívják fellépésekre, egymás után kapja a lemezajánlatokat. Amikor felmerült az interjú lehetősége, elhatároztuk, hogy formabontóak leszünk, így született meg az alábbi, címszavakra épülő írás.
Magyar Hírlap: Psyché magyar hangja: Palya Bea
Keresve sem találhatott volna Palya Bea izgalmasabb kihívást magának Weöres Sándor Psychéjénél. Ha a legutóbb megjelent Ferenczi György és a Rackajam Petőfi-lemezét könnyedsége miatt dicsértük, a Hangzó Helikon-sorozat újabb darabja éppen az ellenkezője: bár részleteiben könnyed, kedves, sőt humoros, komoly odafigyelést igénylő mű.
A mai fiatal énekesek egyik legsokoldalúbb alkotója. Magyar, cigány, bolgár és más népzenékkel (…) foglalkozik, emellett közreműködik világzene, jazz, énekelt vers műfajokban is. A Folkestra, Kárpátia együttesek alapító tagja, több együttes állandó vendége. Az utóbbi években főként saját terveit valósítja meg, rendszeresen koncertezik szólóban és saját együttesével, itthon és külföldön. Első szólólemeze az Ágról-ágra, tavaly pedig meselemezt írt, Álom-álom, kitalálom, Gryllus Sámuel hangszerelésével. Legutóbbi munkája a Weöres Sándor Psyché című versciklusából készült nyolcvan perces zene, amely 2005 decemberében jelent meg. Legközelebb 8-án este hallhatjuk a diósgyőri Kaláka Fesztiválon, fellép majd a kapolcsi Művészetek Völgyében és a Szigeten is.
Weöres Sándor Psychéje eredendő, zsigeri ügye Palya Beának; egyik-másik nekifutását hallhattuk már az Ágról ágra című albumán is. És most eljött az idő.
Szabadföld: Tündérmeséből jöttem
Szenzációs lemezt készített Weöres Sándor Psychéjéből. Palya Bea most tért vissza Amerikából, ahol egy Bartók-konferencián énekelt, a napokban pedig a Művészetek Palotájában Szalóki Ágival és Herczku Ágival adta elő Szájról szájra című, „három dívára” épített műsort. A népdalénekesnő naptárában jövő tavaszig nincs üres hely.
Az egyik legsikeresebb kortárs, ifjú népzenei előadó. Énekel európai és keleti dalokat, megzenésített verseket. Állandó vendége a legnevesebb együtteseknek, saját kvintettjével is sűrűn koncertezik. Három önálló albuma jelent meg – életrajzi ihletésűek. Tagja volt az athéni kulturális olimpia nemzetközi csapatának. Idén harmincéves, következő lemezét Franciaországban készíti. Nemrég Aphelandra-díjban részesült, amelyet a humanizmus civil elismerésének tartanak.
Palya Bea magyar népzenei együttesek tagjaként indulva, azóta egyre szélesebb zenei horizonton mozogva, világszerte egyre ismertebb névvel, immár önálló zenekarral alkotja és adja elő műveit. A Laokoón-csoport, a Hólyagcirkusz, a Folkestra, a Sebő, a Kárpátia mind egy-egy fontos, otthont adó „fészke” volt Bea szárnyaló hangjának, míg 2005-ben a Palya Bea Quintet Weöres Sándor művéből elkészítette a Psyché című lemezt. Az album kapcsán költészet és zene valaha volt és újjáéledő egységéről, a világzene születéséről, a hangoskönyvek szerepéről beszélgettünk.
Csak dalok - Palya Bea koncertje a Játékszínben
A feldolgozások kora rég beköszöntött kultúránk időszámításában. Egyre kevesebb a vita azon, van-e létjogosultsága annak a muzsikának, ami nem tiszta vérvonalból való, szabad-e keverni a műfajokat. Bármit bármivel képesek vagyunk fogyasztani, jazzt népzenével ötvözve, klasszikusokat metál hangszerelésben vagy diszkóslágereket szimfonikus zenekarral. Nagykanállal esszük a kultúrát, minél több férjen bele egy falatba.
Már régóta forgatom, forgatjuk a Psyché-kötetet Gryllus Samu zeneszerző barátommal, egyrészt mert nagyon szeretjük, másrészt pedig - először nem is tudatos dalírói szándéktól vezetve - dallamok kezdtek kicsírázni bennünk, a szövegek egyszer csak ott voltak a számon, énekeltem őket.
Szépek, fiatalok, tehetségesek - és szerények, holott már most világszínvonalon képviselik, művelik a magyar, illetve cigány népzenét. Nagyjából egykorúak, s pályájukban erőteljes párhuzamok fedezhetők fel: a tradicionális népi muzsika után mindannyian nyitottak a modernebb hangzások, a világzene felé, és az elmúlt néhány évben - a zenekari léttel párhuzamosan - szólókarrierjüket is elkezdték építgetni.
Álmában regények, filmszerű tájak valóságában létezik, a valóságban pedig létrehozza az álmait... Palya Bea énekesi pályája 15 évesen indult, mára már két saját lemeze is van, a harmadik most készül. Énekel, ír, úszik, fut, ... ÉL. Ahogy a fehérborból készült fröccsét szürcsölgeti, és kedvesen válaszolgat nekem, az az érzésem, hogy már évek óta ismerjük egymást...
Álom-álom kitalálom - Interjú Palya Beával
Álmában regények, filmszerű tájak valóságában létezik, ébren pedig létrehozza az álmait... Palya Bea énekesi pályája 15 évesen indult, mára már két saját lemeze van, a harmadik pedig épp most készül. Ahogy a fehérborból készült fröccsét kortyolgatja, és kedvesen válaszolgat nekem, az az érzésem, hogy már évek óta ismerjük egymást...
Lencsevég - Sziget fesztivál: kopott lábak, hegyes fülek
A Szigetet szeretem és gyűlölöm – mindennél jobban. Egy mondatban megmondom, miért: tizenegy év alatt sem tudott megtanítani arra, hogyan kell osztódással szaporodni. Ennyi ideje vagyok jelen egy-két kihagyással a Sziget fesztiválon, egész héten.
Az nem volt semmi, ahogy felvillanyoztad a közönséget még egyszer szerdán éjjel – mondom Palya Beának a telefonba; Bea meg úgy kacag, mintha igazgyöngyöket szórna szanaszét.
Palya Bea énekesnot nepzenei es vilagzenei egyuttesek elen ismerhettuk meg, de nevjegye leginkabb ket szololemeze, az Agrol-agra, es az Alom-alom, kitalalom. (…) Vonzzák a járatlan utak, a magyar népzene mellett foglalkozik bolgár, cigány, indiai és török népzenével is. A stúdióból érkezik, az alkotás minden örömét és fáradtságát hozva magával.
Öröm a fülben és a szívben - Beszélgetés Palya Beával
Énekes, mindenekelőtt; nem éneksenő és nem népdal énekes – ez a tágabb megfogalmazás. Szövegíró? Ez egy új titulus lenne. Ez a kettő eléggé takarja, ki vagyok.
Színes album. Már a könyvkereskedés, hanglemezbolt polcán gusztusosan illegeti-billegeti magát: vegyél le, lapozz fel, vegyél meg! És ha az ember enged a csábításnak, és érte nyúl, akkor bizony már nehéz szívvel teszi vissza a művészi igénnyel kidolgozott CD-tokot és a hozzá tartozó verses füzetet. Palya Bea Álom-álom, kitalálom című kiadványát Vogronics Zsuzsanna illusztrációi díszítik derűt és életerőt árasztva.
Énekmondó a koktélzongoránál avagy Álom-álom, kitalálom
A féktelen jókedvében legalább három szólamban éneklő asztaltársaság minden, általában illetlen mozdulatát egy kérlelhetetlenül szigorú tekintet követi.
Álom-álom, kitalálom - Palya Bea új lemeze
Lemez gyerekeknek és persze a szülôknek. Dalok, életérzések, ritmusok és különleges zenei megoldások. Egyszóval egy igazi kuriózum Palya Bea Álom-álom, kitalálom c. új lemeze.
Palya Bea képviseli Magyarországot az Athéni Kulturális Olimpián
Június 23-24-én Wouter Vandenabeele belga zenész vezényletével egy neves zenészekből álló nemzetközi zenekar ad koncertet a görög zeneszerző, Manos Hadjidakis tiszteletére. A zenekarban Palya Bea képviseli majd a magyar hangot. A 2004-es Kulturális Olimpia keretében megrendezésre kerülő koncert, amelyet Palya Bea nyitja meg, az idei nyár egyik legvonzóbb kulturális látványossága Athénban.
(forrás: palyabea.hu, port.hu, hu.wikipedia.org, zene.hu, notars.hu, mese.tv, parameter.sk, storyonline.hu)
|
|
M Imre 3 napja új videót töltött fel:
M Imre írta 3 napja a(z) Szines, vegyes kis hírek fórumtémában:
Nézzétek csak! Egy csodálatosan szép ...
M Imre 1 hete új videót töltött fel:
M Imre írta 1 hete a(z) Tanárok és tanítványok ide fórumtémában:
Ifj Gelencsér János: 18 féle kiadvány érhető el, amelyben ...
M Imre új eseményt adott az eseménynaptárhoz: Terra Profonda és Dresch Mihály koncert | 2024. december 6., péntek, 20:00–22:00, Biatorbágyi Juhász Ferenc Művelődési Központ, Baross Gábor utca 1. 2024.12.06.
M Imre 2 hete új videót töltött fel:
M Imre írta 2 hete a(z) Hangraforgó: Töredék (Radnóti Miklós | 2012., Makó, Hagymaház) videóhoz:
Radnótit rövid élete során a honfitársai előbb...
M Imre 2 hete új videót töltött fel:
M Imre 2 hete új videót töltött fel:
M Imre 3 hete új videót töltött fel:
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Megújult a Folkrádió mobilalkalmazás
Könyv: Csángó Oktatási Program 2000-2010 - Somoska (Ferkóné Pávai Réka)
Töprengés Lajtha László születésének 100. évfordulóján
XIII. Vass Lajos Népzenei Találkozó és Verseny: Hagyományos régiók, régiók hagyománya