Szeretettel köszöntelek a Népzene klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Népzene klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Népzene klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Népzene klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Népzene klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Népzene klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Népzene klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Népzene klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
8 éve | M Imre | 0 hozzászólás
A kárpátaljai magyar hagyományőrzés fejlődése példát mutat az ukrán többségnek is Pál István „Szalonna” népzenész szerint
Kárpátalja mindig kicsit a mostohagyerek szerepét töltötte be, akár politikai, akár kulturális téren, Pál István „Szalonna” népzenész szerint ugyanakkor a hagyományőrzés területén történt előrelépés, rég elfeledett szakmák élednek fel a régióban. A muzsikus beszélt arról is, hogy hogyan őrzik a tengeren túlra vándorolt magyarok a népi kultúrát, és hogy miképp lehet hiteles forrásokból gyűjteni a népművészetet.
– Kárpátaljaiként miként látja a magyar hagyományok ottani helyzetét?
–
Ez a régió mindig a háttérbe szorult kisgyerek: a Vajdasággal együtt
mindig a sor végén kullogott a többi határon túli magyar területtel
ellentétben. Az igazi szórványmagyarság egyre kisebb, éppen ezért a
kapcsolatot – bár lassan húsz éve élek Magyarországon – fenn kell
tartanunk. Már huszadik alkalommal rendeztük meg a kárpátaljai népzene,
néptánc és kézműves tábort, és a szüleim Beregszászra visszajárnak
tanítani. Fontos belátnunk, hogy amikor nehéz a gazdasági helyzet, az
embereknek a legkevesebb energiájuk jut a kultúrára. Mi azonban
igyekszünk feledtetni a hétköznapokat, és arra biztatjuk a kárpátaljai
magyarságot, hogy nem kell elmennie. Hiszen, ha mindenki elindul, akkor
nem marad ott magyar. Ezen a terülten az emberek nem megélnek, hanem
túlélnek: mindig jön egy viszontagságos helyzet, amire ha rákészülnek,
fennmaradhat a magyarság.
– És ezekre a hagyományokra mennyire hat a többségi nemzet kultúrája vagy a globalizáció?
–
Megváltozott a világ, az a fajta régi szórakozási forma, ahol a népzene
vagy néptánc volt középpontban. Segítenünk kell a legfontosabbak
gyűjtésében, ebben előrelépés, hogy egyre több hagyományőrző egyesület
működik, és a hungarikumok mintájára kialakult az úgynevezett
„kárpátikumok” listája. Az emberek újra elfeledett szakmákkal
foglalkoznak, mint a hordó- vagy seprűkészítés. Egyre több fesztiválunk
van, a táborunk mellett pedig mesterképzést kezdtünk el Beregszászban.
Kárpátaljai pedagógusokból nyolcvan-százhúsz tanár összejött, azóta
feléledtek a népzenei és táncegyüttesek. Ezek jelentik a hagyományőrzés
igazi táptalaját, és fontos üzenetet hordoznak az ukrán emberek számára
is: látják, hogyan tartják a magyarok a kultúrájukat, hogyan merítkeznek
a múltból, és ez ráfordíthatja tekintetüket a saját hagyományaikra is.
– Miképp mutatható be a hagyomány, miközben folyamatosan változik? Hová kell visszanyúlni a hiteles forma megtalálásához?
– A gyűjtés során figyelemmel kell lenni azokra a meghatározó
stíluselemekre, amelyek egy-egy tájegységhez kötődnek. Ezt leginkább
kívülállóként tudjuk beazonosítani, hiszen aki benne él, annak
alapvetően nem tűnik fel. Amikor egy hagyományőrző bemutat egy táncot,
abban az előadásban megjelenik az ő izomzatának felépítése, a karaktere
is, arra viszont oda kell figyelnie, hogy stílusidegen elemeket ne
vigyen bele a munkájába. A támpontok megtanulhatók: egy díszítés, egy
billentés, egy vonótartás jól jellemzi a tájegységeket.
– A népművészet különböző ágai hogyan hatnak egymásra?
– A paraszti kultúrában minden párhuzamosan tartott egymással,
azaz olyat nem lehet látni, hogy egy építészeti vagy viseleti díszítés
összetett, a zene pedig egyszerű. Példának hozhatjuk Kalotaszeget és a
Mezőséget: előbbiben gyöngyökkel díszítettek a ruhák, csipkézettek a
házak, és a zene tele van díszítőelemekkel. Utóbbi pedig bár alig van
távolabb, a zene és a viselet is egyszerűbb. Természetesen ez függ a
vidék gazdasági helyzetétől és a fejlődéstől, hiszen az időben
visszafelé haladva egyre egyszerűbb népi művészetet láthatunk. A
Kárpát-medencei magyar kultúrában egyébként a középkortól napjainkig az
összes nagy korszak megmutatkozik a népművészet ágaiban is.
– Kárpátalján az édesanyja honosította meg a Kodály-módszert: mik a tapasztalatok e téren?
–
Az állami iskolákban abszolút szolmizációt tanítanak, bár vannak
„szabadságharcos” szolfézstanárnők, akik tanítják a Kodály-módszert is,
de ezt csak akkor engedik nekik, ha a gyerekek az előbbiből vizsgáznak.
Sok tanár azonban látja, hogy egyrészt a hangköztávolságok
megtanulásával bármely hangnemben elő tudják adni az adott művet. A
másik jó oldala, hogy sok népdallal szeretteti meg a muzsikát, közben a
szövegeknek és az ütemnek köszönhetően megtanulnak magyarul is beszélni.
– Távolabbra tekintve, a messzire vándorolt magyarok körében mennyire él a hagyományőrzés?
–
Februárban utazom Argentínába és Uruguayba magyar népzenét tanítani,
kilenc dél-amerikai magyar néptáncegyüttes találkozójára. Nagyon sokan
foglalkoznak a hagyományaink hiteles megőrzésével: az Egyesült
Államokban húsz, Kanadában tíz-tizenkét együttes is létezik.
Ausztráliában magyar népzenei és néptáncfesztiválok vannak. A résztvevők
már második-harmadik generációs kivándoroltak, mégis őrzik a nyelvet, a
népművészetet, varrják kint a viseletet, kolbászt töltenek, pálinkát
főznek. A kultúra olyan összetartó erő, ami nem politikai kérdés:
tudják, ahhoz, hogy az idegen országban lehessenek valakik, ismerniük
kell a gyökereiket.
– Itthon milyen az utánpótlás helyzete a tapasztalatai szerint?
–
Az ország nagy erőforrása a népi hagyomány, aminek tanítására ráadásul
nem is kell nagy dolgokat kitalálni, hiszen a gyerekek szeretik. A
környező országokhoz képest sem állunk rosszul. Tíz évvel ezelőtt még
azt mondtam volna, hogy Kodály és Bartók országaként furcsa, hogy nincs
felsőoktatási intézmény, ahol tanulni lehet népi hegedűsnek. Aztán a
Zeneakadémián elindult a népzeneoktatás, és én az elsők között voltam,
aki beállt és diplomát szerzett. Nagyon fontosnak tartom, hogy aki akar
foglalkozni ezzel a területtel, az megteheti.
– A zenekarával voltaképpen tematikus lemezeket készít, a következő tervükről mit lehet tudni?
–
A Szalonna és bandájával már a negyedik albumunkra készülünk, a téma a
Partium lesz, az anyagot egy ezerhétszázas években készült térkép
alapján szeretném majd elkészíteni. Emellett a Magyar Állami Népi
Együttesben lesz egy műsor a kodályi szemléletmódról, ami nagyon nagy
munkára inspirál, ez is még a közeljövő feladata.
Erőt kell meríteni a múlt értékeiből. A kárpátaljai magyar hagyományőrzés fejlődése példát mutat az ukrán többségnek is...
|
|
M Imre 22 órája új videót töltött fel:
M Imre írta 1 napja a(z) Szines, vegyes kis hírek fórumtémában:
Nézzétek csak! Egy csodálatosan szép ...
M Imre 1 hete új videót töltött fel:
M Imre írta 1 hete a(z) Tanárok és tanítványok ide fórumtémában:
Ifj Gelencsér János: 18 féle kiadvány érhető el, amelyben ...
M Imre új eseményt adott az eseménynaptárhoz: Terra Profonda és Dresch Mihály koncert | 2024. december 6., péntek, 20:00–22:00, Biatorbágyi Juhász Ferenc Művelődési Központ, Baross Gábor utca 1. 2024.12.06.
M Imre 1 hete új videót töltött fel:
M Imre írta 2 hete a(z) Hangraforgó: Töredék (Radnóti Miklós | 2012., Makó, Hagymaház) videóhoz:
Radnótit rövid élete során a honfitársai előbb...
M Imre 2 hete új videót töltött fel:
M Imre 2 hete új videót töltött fel:
M Imre 3 hete új videót töltött fel:
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Kallós Zoltán Kossuth-díjas néprajzkutató 90 éves
Sebő Ferenc szerint alulról kell építkezni, aztán elérni a felső szinteket – a fiatalok visszahozták az autentikus előadásmódot
Felhívás - DAN-TON Művészeti Kiemelkedően Közhasznú Egyesület
XIII. Vass Lajos Népzenei Találkozó és Verseny: Hagyományos régiók, régiók hagyománya