Népzene etno világzene népdal néptánc népművészet: A magyar néptáncművészet napjainkig

Szeretettel köszöntelek a Népzene klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 355 fő
  • Képek - 186 db
  • Videók - 2271 db
  • Blogbejegyzések - 131 db
  • Fórumtémák - 7 db
  • Linkek - 283 db

Üdvözlettel,
M Imre
Népzene klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Népzene klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 355 fő
  • Képek - 186 db
  • Videók - 2271 db
  • Blogbejegyzések - 131 db
  • Fórumtémák - 7 db
  • Linkek - 283 db

Üdvözlettel,
M Imre
Népzene klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Népzene klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 355 fő
  • Képek - 186 db
  • Videók - 2271 db
  • Blogbejegyzések - 131 db
  • Fórumtémák - 7 db
  • Linkek - 283 db

Üdvözlettel,
M Imre
Népzene klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Szeretettel köszöntelek a Népzene klub közösségi oldalán!

Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.

Ezt találod a közösségünkben:

  • Tagok - 355 fő
  • Képek - 186 db
  • Videók - 2271 db
  • Blogbejegyzések - 131 db
  • Fórumtémák - 7 db
  • Linkek - 283 db

Üdvözlettel,
M Imre
Népzene klub vezetője

Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:

Kis türelmet...

Bejelentkezés

 

Add meg az e-mail címed, amellyel regisztráltál. Erre a címre megírjuk, hogy hogyan tudsz új jelszót megadni. Ha nem tudod, hogy melyik címedről regisztráltál, írj nekünk: ugyfelszolgalat@network.hu

 

A jelszavadat elküldtük a megadott email címre.

 

A hivatásos néptáncegyüttesek története

Előzmények


E művészeti ág és mozgalom előzményei a múlt századi nemzeti romantika, s a reformkor társadalmi és művészeti áramlatában jelentkeztek. 1830-40-es évek jelentették azt a kort, amelyben ( a többi művészeti ág mellett) megindult a tudatos és széleskörű érdeklődés a néptánc iránt.


Ennek okai az osztrák kultúra elleni tiltakozás és az európai romantika áramlatának erjesztő hatása. A néptánc kultusza egyre nő, különböző iskoladrámák betétjeként megjelenik a nagyobb tradícióval rendelkező iskolák életében, és a német színházkultúra ellen szervezkedő vándortársulatok a darabjaik jelenetei között táncbetéteket táncolnak. Az 1840-es évekre a néptánc már bekerül a vidéki és fővárosi báltermekbe is, elsősorban a „nemzeti páros tánc”’ volt népszerű. Kialakult az úgynevezett csárdás-mozgalom, ez századunk táncház-mozgalmának korai előzménye.


A néptánc meghódította a táncmestereket és a hivatásos táncosokat is, egyre inkább irányító szerepet vállaltak az irányzat népszerűsítésében, rögzített szerkezetű és térrajzú, bonyolultabb báltermi táncformákat és lépéseket igyekeztek létrehozni, hamarosan színpadra is állították táncjátékok formájában:


Sobri, avagy Parasztlakodalom a Bakonyban (némajáték)

bemutató: 1848. május 5. Nemzeti Színház

zene: Veszter Sándor

rendezte: Kilányi Lajos, később, 1863-ban Molnár György újítja fel a Budai Népszínház számára


Csárdás

bemutató: 1890. december 7. Operaház

zene: Sztojanovics Jenő

koreográfia: Mazzantini Lajos


Vióra

bemutató: 1891. március 14.

zene: Szabados Lajos

koreográfia: Mazzantini Lajos (székely nemzeti táncokkal tűzdelt koreográfia)

 

A szabadságharc előtt létrejöttek kisebb létszámú táncos társulatok, akik fellépéssorozataikkal eljutnak Angliába is. Azonban a szabadságharc bukása után ezek a kis mozgalmak gyorsan felbomlanak, vagy emigrációban működnek tovább, és évtizedekig nem tapasztalunk hasonló törekvéseket.


Bár a színpadokon sokszor messziről hozott paraszttáncosok táncoltak, az operaházi előadásokban a néptáncot a hanyatló romantika stilizált karaktertáncosai képviselik.


Gyöngyösbokréta- mozgalom

1930-ban feltámadt az érdeklődés a néptánc iránt, ez összefügg Kodály és Bartók új zenei mozgalmával. A mozgalom a parasztságra, s kisrészt a falusi értelmiségiekre terjedt ki, az 1931-es bemutatótól másfél évtizedig mintegy száz falu parasztegyütteseit, az ún. „bokrétákat” fogja össze. A mozgalom keretében az együttesek helyi zenei és tánchagyományait vitték színpadra, gyakran felhasználva egy- egy népszokás játéklehetőségeit.


A mozgalmat Paulini Béla vezette, kisebb nagyobb országjáró utakat szervezett, több bemutatót tartottak, közülük is kiemelkedik az aug. 20-i ünnepi előadássorozat, amelyet az Erkel Színházban (akkor Budapesti Városi Színház) tartottak. Később Ny- európai turnén is rész vettek. Feladatuknak tekintették, hogy a számos helyen kihalóban lévő hagyományokat rögzítsék, és ezzel előkészítették a terepet a néptánckutatáshoz.


Magyar tánckutatás

A ’30-as ’40-es években különböző cserkészcsoportok a népdalok és néptáncok ápolásának szentelte tevékenységét. Több ekkor alakult ifjúsági szervezet is csatlakozott, a népművészet minden ágával elkezdtek foglalkozni. Sajnos a hivatásos táncművészet ekkor csak keveset foglalkozott a néptánc kutatásával és annak színpadra állításával. Jelentős kivétel Paulini Béla Csupajáték elnevezésű társasága, amelyhez Millos Aurél is társul. Társaságuk csak egy évig működött. Feladatuk az eredeti néptánc motívumok alapján a népmesei témák, zsánerképek, balladafeldolgozások színpadra állítása. A darabot az Operett Sz. után Londonban is bemutatták Just a play címmel.


A magyar néptánckutatás 1947-től kezdve folyik rendszeresen, az első jelentős képviselők Lugossy Emma és Molnár István.


A kutatás fontos részei a kép- és hangrögzítés együttes alkalmazása, a táncfolyamatok filmről történő lejegyzése, az analitikus szöveges leírás és a mozgáscsoportokat kialakító rendszerezés. A gyűjtőmunka eredményeként több mint 130000 méter filmfelvétel készült amelyet máig a MTA őriz. A tudományos feldolgozásban fontos szerepet vállaltak híres tánc folkloristák: Kaposi Edit, Lányi Ágoston, Maácz László, Martin György, Pesovár Ernő, Pesovár Ferenc és Szentpál Olga. Lányi, Lugossy és Szentpál jelentős szerepet vállaltak az írásbeliség megteremtésében, a Lábán– féle kinetográfia továbbfejlesztésében kelentős szerepet vállalt.


Az amatőr néptáncmozgalom fellendülése:

A felszabadulás után színre léptek a koreográfiai és előadói színvonalban példaképnek tekinthető vezető amatőr néptáncegyüttesek:

- Csokonai Együttes

- Ruggyantaárugyár Együttese

- Batsányi Együttes

- MEFESZ Táncegyüttes

- Vasas Együttes

- Muharay Együttes


a terebélyesedő amatőr mozgalom eszméi, szervezeti és pedagógiai irányítására 1949-ben létrejött a Magyar Táncszövetség, majd a Népművészeti (’57-től Népművelési) Intézet, melyek szakrészlegei a táncegyütteseket, a hagyományőrző parasztegyütteseket irányítják, gondoskodnak a pedagógusok képzéséről, szerkesztik az első szakmai kiadványokat.


Az ’50-es évek közepére már rengeteg amatőr táncegyüttes alakult, színvonalas műsorokkal. Az együttesek repertoárján ekkor még kis formátumú néptánc feldolgozások, esetleg szvitek jelentik az uralkodó formát, de már jelentkeznek a balladafeldolgozások is. Ez készítette elő a hivatásos néptáncegyüttesek megjelenését.


Táncház Mozgalom

A gyűjtemények bővülése, a módszertani alapok magas színvonala, a kutatási eredményekre alapozott oktatás megszervezése, a hagyományok komplex kezelése, és főként Erdélyben való továbbélése, továbbá a diktatúra értékrendszere elleni lázadás energiái lehetővé tették a táncház mozgalom elindulását a ’70-es évek elején.


1972. május 6-án megnyílt az első táncház Budapesten Sebő Ferenc, Halmos Béla, Novák Ferenc és Martin György részvételével.


A táncházakban az autentikus népzenét legtöbbször messziről (többnyire Erdélyből) hívott híres parasztmuzsikusok szolgáltatták, az emberek saját szórakoztatásukra táncoltak, illetve megtanulhatták az eredeti lépéseket.

A táncház mozgalom óriási lendülettel haladt előre, rengeteg lelkes amatőr indult gyűjteni, zenekarok, táncegyüttesek, dalkörök alakultak. A táncház a városi fiatalok egyik szórakozási formájává vált.


Néptánctáborokat szerveztek. Lehetőséget kínáltak bárki számára, hogy a táncok származási helyén, a még élő, idős adatközlőktől személyesen tanulhassák a hagyományos kultúra értékeit.


A táncház mozgalom mintaértékűvé vált a világ folkloristái számára; a szakmai kutatók és a lelkes amatőrök sehol sem tudtak ilyen szerencsésen együttműködni.


Az 1989-es rendszerváltás nagy változást hozott. A táncház mozgalom intézményesülni kezdett. A néptáncoktatás bekerült az iskolák oktatási rendszerébe, népzene iskolák nyíltak alap- , közép- és felsőfokon. Az MTF- n elindult a néptánc szak, Folkmagazin címen máig működő lap, illetve kizárólag népzenét sugárzó rádió indult.


Szakmai rendezvényeket kezdtek szervezni, Néptánc Antológiát, Szólótáncversenyt, Táncháztalálkozót, és szakmai minősítőket.


Hivatásos néptánegyüttesek története

Honvéd Táncszínház

A Magyar Néphadsereg Központi Művészegyüttese néven alakult meg 1949-ben. Tánckarból, szimfonikus zenekarból és nagy létszámú férfiakból állt. Bemutatkozó fellépését 1950-ben tartotta.


Az együttes első vezetője Szabó Iván. Részt vett a Csupajáték c. programban, önálló koreográfusi munkássága a Muharay Együttesben, majd a Népi Kollégiumok Országos Szövetségének Központi Együttese élén bontakozott ki. A Honvéd Együttesben alkotott darabjait a viszonylag egyszerű lépésanyag és plasztikus térelrendezés jellemezte.


Művei: Bábtánc; Kalotaszegi Táncok; Kardtánc; Gyakorlat után.

Távozása után átmeneti periódusok következnek László- Bencsik Sándor és Aszalós Károly vezetésével.


1955-től az együttes tánckarának vezetője Böröcz József, a koreográfus Molnár István.

Ebből az időszakból emlékezetes koreográfiák:

László- Bencsik S.: Őrségen a bécsi Burg előtt

Seregi L. – Sásdi L.: Reggel a táborban

Molnár István művei ekkor még nem olyan jelentősek, a későbbi években bontakozott ki a Budapest Táncegyüttesnél.


1956-ban az együttes kínai turnéja alatt a társulatot politikai okokból egy időre feloszlatták.


1957-58-ban újjászerveződik Vadas Tibor vezetésével, sokáig kamaralétszámmal működik. (leghíresebb koreográfiája: Néger kantáta)


ezt követően 1964-75 között Novák Ferenc lett az együttes vezetője, aki 1954-87 között a Bihari János TE. Vezetője is volt. Betanította a folklórkompozícióit, dramatikus táncait (Tiszaháti csárdás; Aska és a farkas; Várj reám!).


1977-83 között az amszterdami Nemzetközi Folklór Táncszínház koreográfusa, rendezője, ekkor a Honvédnál tánckarvezetőként működik, de a rövid időszak után ismét visszatér, ’83-tól a teljes társulat művészeti vezetője. Ekkortól kezdődik a Honvéd TE. felemelkedése. Táncaival az együttes részben az újabb folklór- kutatások közvetítésében, részben magyarországi táncházi törekvésekben tölt be jelentős szerepet. Darabjai dokumentálják, hogy a Honvéd Együttes a nyolcvanas évektől erőteljesen rész vett a művészi társulásokban, különösen a szabadtéri játékokban és a Nemzeti Színházzal közös produkciókban (Kőmíves Kelemen; Csíksomlyói passió; István a király).

 

A Honvéd E. legsikeresebb koreográfiái:

- Magyar Elektra

Bem.: 1984. Kerényi Imre rendezte, a főszerepeket először Fülöp Viktor és Lakatos Gabriella táncolták

Két részből állt a darab, az első prózai, a másodikban „táncosabb” feldolgozásban adták elő.

Mindkettő zenéjét Rossa László készítette.


- Kocsonya Mihály házassága

Bem.: 1986

Ez az együttes első komédiája.


- Tündérkert

Bem.: 1986

Diószegi László rendezte, Rossa László készítette a zenéjét.

Erdélyi táncokból állt össze.


- Jézus, az ember fia

A koreográfiát Markó Iván készítette.


- Szarvassá változott ifjak

Bemutatója az 1985-ös Szegedi Szabadtéri Játékokon volt.

A Bihari Egy. táncosai is szerepeltek benne.


- Lúdas Matyi (1991)

- Forrószegiek (1989)

- Antigoné, Kolombusz (1988)

- A helység kalapácsa ; Utolsó leltár (Diószegi L. 1989)


BM Duna Művészegyüttes

A belügyminisztérium által fenntartott hivatásos előadóegyüttes alkalmi társulatként indult 1957-ben 10-12 párral. A Lánchíd mellett kikötött „Kék Duna” úszóvendéglő műsorainak táncos gárdája, valamint Járóka Sándor, a BM égisze alatt működő cigányzenekar társult egy hosszabb külföldi turnéra.


Első koreográfusa és műv. vezetője 1957- 65 között Náfrádi László volt. Az ÁNE- ben korábban Rábai Miklós asszisztenseként dolgozott, ekkor komponálta első táncait. A Duna Művészegyüttes koreográfusaként főként szviteket és különböző zsánerképeket komponált, bár heroikus és szatirikus hangvételű egyfelvonásos táncjátékkal is próbálkozott.


1965- 70 között Somogyi Tibor irányításával és koreográfiáival az együttes avantgárd táncművészet irányába tett lépéseket, az eredmények szakmai elismerése azonban nem találkozott a fenntartók hivatalos elképzeléseivel.


1970- 83 között a művészeti vezető ismét Náfrádi László. Az együttes folyamatosan bekapcsolódott a hazai idegenforgalmi előadásokba, majd a nagyközönségnek szóló programokba, miközben külföldön is turnézott. Náfrádi László híres jelentősebb darabjai: Pántlikázó, Végvári vitézek, Makar Csudra, Barátok.


1984- 86 között Mosóczi István az együttes vezetője (főbb koreográfiái: Ballada /1983/; Katonadal /1989/).


1986- 91-ben a műv. vezető Erdélyi Tibor volt, táncaival és Mosóczi koreográfiájával a Duna Művészegyüttes repertoárja stilárisan erősen megújult. Korábban az ÁNE szólótáncosa volt, de koreográfusként érte el az igazi sikereket. „Verbuválás” és „Hurrá opti !” c. darabjait a Zalai Kamaratánc- festiválon nívódíjjal jutalmazták.


1992-től a műv. vezető Mucsi János, 2006-tól Juhász Zsolt.


1995 óta évente rendezik meg a Duna Karnevált, amelyre a világ különböző országaiból hívnak meg hivatásos és felnőtt amatőr néptáncegyütteseket, és a fesztivált nagyszabású gálával zárják, amelyen a hazai hivatásos együttesek is fellépnek. Az együttes repertoárján az autentikus néptáncszámok mellett több színházi darab is található:


- Tündér Erzsébet /Mosóczi I. – Kiss Ferenc/

- Rókamesék /Mucsi J./

- Hamupipőke /Mucsi J./

- Paraszt Dekameron /Mucsi J. – Szűcs István/

- Kossuth Lajos üzente / Mucsi J. – Szűcs István/

- Derengő /Juhász Zsolt – Kiss Ferenc/

- Muszáj- Herkules /Juhász Zsolt/

- Amazonok- Madonnák /Mucsi J./

- A tizedik vőlegény /Juhász Zs./

- Szuzai menyegző (Mucsi J.- Rossa L./


Budapest Táncegyüttes

Az együttest a magyar néptánc színpadi interpretálására alapították 1958-ban. Összetétele 10-12 pár táncos, 8-10 tagú vonószenekar- kezdettől a kis vagy közepes méretű előadóterekre tette alkalmassá.


Első művészeti vezetője Molnár István volt 1971-ig. irányításával a tánckar a magyar táncfolklór különböző stilizáltságú áttételeit mutatta be. Molnár I. mint kiváló sportoló fordult a tánc felé. Előbb expresszionista előadóművészként működött, együttműködött Dienes Valéria orkesztikai iskolájával is, de ’46-47-től már kizárólag a néptánccal foglalkozott. Táncosképző rendszert hozott létre, mely Molnár- technika néven vált ismertté, a néptáncból és a balettből álló összetett gyakorlatokat 5 fokozatra csoportosította, kifejezetten a technikai precizitásra való törekvés volt a cél. Ma is több hivatásos együttes használja, bár mára már csak 1-2 mestere maradt.


Bemutatta balladafeldolgozásait, és hamarosan népszerűvé vált néptánckompozícióit, közben a néptánc improvizatív elsajátítására is ösztönözte növendékeit. A Budapest TE. előtti munkásságában felfogása többször megbukott, visszavonulásra kényszerült. 1951-55 között a SZOT Művészegyüttes művészeti vezetője. Itt születtek azok a koreográfiák, amelyek később nyugdíjazásáig a Budapest TE. repertoárján szerepeltek. Táncaiban egyfajta erőjáték figyelhető meg az eredeti folklór, a nemzeti műzene és a személyes, expresszív táncnyelv komponensei között. Alkotói sokszínűségével, szuggesztív és eredeti egyéniségével szinte az egész elkövetkező alkotó- , előadó- és kutatónemzedék pályájára erősen hatott.


Főbb koreográfiái:

-Kónyi verbunk

-Huszár verbunk

-Dobozi csárdás

-Szerelmi tánc

-Magyar képeskönyv

-Allergo Barbaro

-Marosszéki táncok

-Magyar képek


Az évtized második felében a Budapest TE. intenzíven bekapcsolódott a különböző idegenforgalmi előadássorozatokba, de a hetvenes években, Simon Antal és Kricskovics Antal irányításával és koreográfiáival újból felhívta magára a művészeti közélet figyelmét.


Simon Antal főbb koreográfiái:

- Vallomás

- Nemzedékek

- Sárközi képek

- Vallomás és meditáció

- elfelejtett rítusok

1992-től a művészeti vezető Zsuráfszky Zoltán.


A Magyar Állami Népi Együttes története

Az együttes megalakulása

A miniszter 1950-ben elrendelte az Állami Népi Együttes létrehozását. Az együttes 3 művészeti karból álló társulatként képzelték el:

- Vegyeszenekar, melynek vezetésével Csenki Imrét bízták meg.

- Zenekar, melyet Kodály Zoltán tanácsára hagyományos „cigányzenekarra” alapoztak, de úgy, hogy annak addigi „kávéházi” stílusát Gulyás Lászlónak és későbbi zeneszerző munkatársainak át kellett alakítani. Ekkor született meg a „népi zenekar” elnevezés.

- Tánckar, melynek vezetője Rábai Miklós lett.


I. korszak (1950- 81)

Művészeti vezető: Rábai Miklós

Rábai Miklóst a MEFESZ, és a Batsányi Együttesben alkotott koreográfiái alapján választották ki ennek a komplex intézménynek a vezetésére. A tánckar magját a MEFESZ táncosai képezték, a létszám kiegészítése végett, Rábai tehetségkutató körutat tett az országban, a felvételik alkalmával nem elsősorban a táncos technikai tudását méltányolta, hanem az emberiséget, művészet iránti alázatot, és az ösztönös testtudatot.


Az első műsorokban a vonószenekar és a tánckar kísérete mellett a hangszeres parasztmuzsika és a verbunkosirodalom átiratait mutatta be, míg a vegyeskar Bartók, Kodály és Bárdos Lajos műveivel szerepelt. 1950-ben 16 lányból és 15 fiúból álló társulat megkezdhette a munkát. Műsoraiban a magyar néphagyományokat tartotta szem előtt, de úgy vélte, meg kell találni és építeni a táncművészet új formanyelvét. A néphagyományokra kell tenni az első lépcsőfokot, meg kell találni az arany középutat, amely „még nem Moszejev de már nem paraszttánc”.


Az első előadás 1951. április 3-án volt az Operaházban. Az eddigi néptánc- feldolgozásokhoz képest újdonság volt az úgynevezett triós művek megszületése (zenekar- kórus- tánckar).


A műsor Rábai műveiből épült fel:

- Üvegestánc

- Ecseri lakodalmas

- Völgységi leánynéző

- Sarkantyús tánc

- Este a fonóban

- Szüreten

- Első szerelem

- Drágszéli táncok

- Pontozó

- Háromugrós

- Magyarországi cigánytáncok

- Kállai kettős

- Györgyfalvai legényes

- Zalaegerszegi cigánytánc


Szükségét látta annak, hogy az egész tánckar közvetlen kapcsolatban legyen a még élő néphagyománnyal, ezért némafilmekről tanulták a lépéseket, adatközlőkkel találkoztak. Az első 5 év alatt 16 tánc született, amelyeket különböző felállításban vitt színpadra.


Koreográfusi életművében a rövidebb, egynemű karra épülő produkciók képezik az első összetevőt, míg a másodikat az összegyüttesi, három karra épülő prodikciók, az úgynevezett triós számok alkotjáj. A nemzeti táncjáték kialakulását tűzte ki célul, e programját egyfelvonásosokban és egész estés művekben próbálta megvalósítani.


Kisbojtár

Bemutató: 1956. április

Zene: Gulyás László

Forgatókönyv: Varjasi Rezső

- Egész estés darab, 3 felvonásos, állandóan alakult a mű, a koreográfus kicserélgette a betétszámokat.

- Népi táncjáték, egy bojtárfiú kalandjait dolgozza fel, leghíresebb, és leglátványosabb jelenete a kisbojtár és a cigányok botolója, amelyben a főhősök megcsillogtathatják ügyességüket.

- A karakterábrázolás megfigyelhető a műben, népmesei alakokat vonultat fel.

- A szövegkönyv táncolható volt, de éppen ezért vázlatszerű maradt, és legtöbbször a bárgyúság érzését kelti.

- A kritika több helyen is lehúzta, de a nagyközönség véleményét a teltházas műsorok bizonyították.

- A szegedi szabadtéri játékokon újra megrendezték 1964-ben.

- Rábai derűs világszemléletét sugározza.


Barcsai szeretője

Bemutató: 1958

- Székely népballadát dolgoz fel.

- Eredeti néptánc darabok füzére, eköré koreografálta meg a balladát.


További sikerdarabok:

- Jóka ördöge (1958)

- Latinka ballada (1959)

- Hajnalodik (1960)

- Kádár Kata (1961)

- Utak (1970)


Későbbi triós művek:

- Farsang Bekölcén

- Békési esték


Az utolsó alkotások:

A 13 táncminiatűr

Bemutató: 1964. április 3.

Darabjai:

- Wiener – Rábai: Változatok

- Vujisics – Rábai: Vágyódás

- Kocsár – Létai: Lézengők

- Vujisics – Rábai: Egy lány balladája

- Vadasi: Ember és sors

- Gulyás – Létai: Kegyes történet

- Vujisics – Rábai: Tiszavirág

- Kocsár – Létai: Kamaszok

- Daróczi – Vadasi: Tékozló fiú

- Lendvai – Létai: Tótágas

- Szokolai – Bartók – Rábai: Világok vetélkedése

- Vujisics – Rábai: Életbe táncoltatott lány


Rábai Miklós 1974-ben bekövetkezett haláláig volt az együttes vezetője. Halálával lezárult az együttes első, dicsőséges korszaka. Létai Dezső, aki Rábai halála után veszi át a vezetést, 1957-ben kerül a Honvéd Együttesből az Állami Népi Együtteshez. Táncosként kezdi, majd kipróbálhatja magát koreográfusként is. Vezetése alatt mindössze két bemutatót tartottak:


Életfa

Bemutató: 1979. december 22.

Zeneszerző: Daróczi B. Tamás, Pászti Miklós

A műsor zenekari számokra épül, Létai Dezső a műsor rendezésében közreműködött.


Tímár – Kricskovics – Novák est

Bemutató: 1980. április 11.

Az Operett Színházban a három koreográfus önálló estje, amelyet csak egyszer adtak elő.

Az együttes 1974- 80-ig tartó időszakában (Létai Dezső vezetése alatt) főként a külföldi fellépésekre fordítottak figyelmet, saját táncest nem született, a tánckar elévült. Előtérbe került a kórus és a zenekar.


II. korszak (1981- 96)

Művészeti vezető: Tímár Sándor

1951- 55 között a SZOT együttes táncosa, ’58-tól az amatőr Bartók Táncegyüttes vezetője. Színpadi művei előkészítéséhez az ’50-es években már gyűjtőmunkát folytatott, majd koreográfusként diplomázott. Már a kora kompozíciói is a különböző regionális stílusok elmélyült ismeretét tanúsítják. A hetvenes évektől a születő néptáncmozgalom egyik elindítója és ösztönzője lett. A felnőttek mellett a gyermekek néptánctanításával is foglalkozott. a hetvenes években számos vidéki együttesben vállalt vendégbetanításokat, majd gyakran oktatott külföldön is – pl. Japánban – néptáncokat, így felbecsülhetetlen érdemeket szerzett, az újfolklorista szemlélet hazai és külföldi elterjesztésében. Jelenleg az amatőr Csillagszeműek Táncegyüttes vezetője. 1971-től az Állami Balett Intézet néptánctagozatának tanára, később 1990-től tanszékvezetője.

1981-től az ÁNE művészeti vezetője, a megújuló arculatának kimunkálója.


Táncra lábam

Bemutató: 1982. január

Tímár Sándor első rendezése az ÁNE-ban. A koreográfiát Tímár Sándor és az ekkor még tánckarvezetőként dolgozó Zsuráfszki Zoltán készítette. Még ugyanebben az évben bemutatják a Lakodalmast.


A nyolcvanas évek közepén gyökeres változás történik az együttesben: Tímár nem használja kellően a kórust és a zenekar is kevesebb színpadi munkát kap, ezért kiválnak, a nagyzenekar csak kevés tagja marad az együttesnél. Az idősebb, gyengébb táncosokat eltanácsolja, vagy beprotezsálja más hivatásos együttesbe, vagy amatőrbe tanrnak. Egészen fiatal, 14-15 éves gyerekekből válogat, akiket maga akar alakítani. Létrehozza a parasztzenekarok mintájára a kiszenekart. A megfiatalított együttes elsőként 1985-ben lép színpadra Vallomások a néptáncról c. műsorban.


1989-ben bemutatják a Tánckalákát, Kamaraműsort, a 6-os stúdió c. műsorban lehetőséget ad táncosainak a koreografálásra, itt mutatkozik be Mihályi Gábor, Hortobágyi Gyöngyvér, Végső Miklós, Szappanos Tamás.

1990-ben bemutatják a Karikára legényeket. Ezt a műsort 2002-ben vette le repertoárjáról az együttes.

1992: Elindultam szép hazámból

1995: Régen volt, soká lesz

1996: Magyar képek

1996: Pásztordal

Tímár Sándor nyugdíjba vonulását követően Mihályi Gábor egy évig megbízott művészeti vezető, később karigazgató.


III. korszak (1996- )

Művészeti vezető: Mihályi Gábor

Mihályi Gábor vezetése alatt eddig 15 bemutatót tartott az együttes.

Első nagyszabású saját estjét 1996-ban mutatták be Virágozzál cédrusfa levelen címmel.

Ezt követte 1997-ben a Menyegző című táncjáték Nagy László versére, amelyet a Kodály Táncműhellyel közösen adtak elő. Rendező koreográfusa Farkas Zoltán „Batyu”.


Pikko hertzeg és Jutka Perzsi szomorú- vidám históriája

Bem.: 1997

Barokk zenés vásári vígjáték, zenéjét Sebő Ferenc szerezte, koreográfusa Foltin Jolán volt. Az eredeti rendezést Bagó Bertalan újította fel, a táncosok mellett népszerű színészek játszották a főbb szerepeket (Kaszás Géza, Györgyi Anna, Bagó Bertalan).


Hármas Tánctükör

Bem.: 1998

Egy három részből álló, három területet bemutató, nagyszabású előadás volt. A táncokat meghívott koreográfusok tanították be, és a koreográfiákat közösen készítették el. Az előadás felújított, rövidített verzióját 2002-ben állították színpadra.


Ütik a rézdobot (1948-as emlék)

Bem.: 1998

A koreográfiákat Mihályi Gábor, Román Sándor, Sára Sándor, Szappanos Tamás, Végső Miklós és Zsuráfszki Zoltán készítették. A műsorban közreműködtek a Rádiós Népdalverseny résztvevői is.


Táncos magyarok (tánc- millenium)

Bem.: 2000. Erkel Színház

A műsort közösen a BM Duna Művészegyüttessel adták elő. A magyar nép tánctörténetét mutatja a sámántánctól a táncházig. Koreográfusok: Juhászt Zsolt és Mihályi Gábor.


Naplegenda

Bem.: 2000. Erkel Színház

Az együttes arculatában ez jelenti az igazi áttörést, az első olyan áttörés, amely teljesen kihagyja a népzenét. A balkáni hangulatú fantáziazenét Nikola Parov komponálta.


Örmény legenda

Bem.: 2002

Tánckantáta az örmény kereszténység fennállásának 1700-ik évfordulójára.


2003:

Szerelemtánc

Veszett világ

Verbunkos


2004:

Földön apám fia volnék


2005: >

Pannon freskó

Örök Kalotaszeg

 

 

NÉPTÁNC

A néptánc kialakulása hazánkban

A tánc fontos szerepet töltött be a falusi ember életében. Át- meg átszőtte ünnepeit, de a munkás hétköznapjait is színesebbé tette. A falusi fiatalság egyik legkedveltebb szórakozása volt a múltban, a táncalkalmak jelentették egyúttal a fiatalok ismerkedési lehetőségeit és az emberekkel való érintkezés társas formáit is.


Nagyon fontos volt tehát falun, hogy mindenki tudjon táncolni, s arra törekedtek, hogy az élő és éppen divatos táncokat időben megtanulják. A szülők is erre serkentették gyermekeiket, szégyen volt ha valaki nem tudott táncolni. Az eladó lányok között is kapósabb volt az ügyes mozgású.


A táncalkalmak egy része a tánc kedvéért jött létre, és a társadalmi érintkezés egyik formáját jelentette. A tánchelyre az falu egész lakossága összejöhet, fiatalok, házasok, idősebbek egyaránt. Ha nem is táncolt mindenki, de gyönyörködött a látványban.


A parasztság táncéletével kapcsolatos vizsgálataink során a történelmi emlékek, források segítségével rendszereztük, vázoltuk a néphagyomány emlékeit. Az egyidejűleg élő táncéletbeli sajátosságok különböző fejlettségi fokon jelentkeztek. Ez mindig összefüggött a különböző népcsoportok földrajzi, történeti, gazdasági és társadalmi körülményeivel.


A táncok tanulása falun megfigyelésből, ösztönös utánzásból, majd tudatos utánzásból állott. Gyakori volt a kicsi gyermek otthon való táncoltatása is.


Tánci baba tánci…>

Tánci baba tánci

Hazajött ángyi

Férhez ment Mári.


Mikor a kislányok már ruhát kaptak, megfogták a szoknya végét, és azt lengetve táncoltak. A fiúknak nehezebb motívumokat kellett begyakorolniuk. A tanulás és gyakorlás helye gyakran az istállóban , ólban volt. Jászolba vagy földbe szúrt vasvillába kapaszkodva gyakorolták az egyes lépéseket. Az is előfordult hogy a ló farkába fogódzkodva járták a figurákat, így pl. a hátravágóst.

A bojtárgyerekeket az idősebb pásztorok személyesen tanították meg, sokszor a nyáj mellett, hogyan kell az eszközzel táncot járni. A fiúk a tehenek őrzése, a leányok libalegeltetés közben is fejleszthették tudásukat.


Mihelyt a fiú, a kicsi legény betöltötte a tizenhatodik, némely vidéken a tizennyolcadik évét, legénysorba került. Ekkorra már a tánchoz is értenie kellett. A leánykák 14-16 éves korukban kerültek a nagyleányok közé.


A kisgyermekkorban, majd iskolássorban az énekes – táncos játékok is fejlesztették a gyermek mozgáskészségét.


network.hu

(Parasztok Sáros vármegyéből)

 

 

A MAGYAR NÉP TÁNCKULTÚRÁJA

A táncszók


Tudod - e mi az a táncszó?

Mikor a hangulat már tetőfokon volt, bekurjongattak a táncba. Ekkor kerültek elő az úgynevezett táncszók, amelyeket egyes vidékeken csujogatásnak, táncréjjának, tánckurjantásnak, cifra szónak stb. neveztek.


Karikára legények,

Betyárosan (huszárosan) verjétek,

Itt vagyok én segítek.

 

A táncszók a tánchoz kapcsolódó, sajátos költői szövegek, amelyek összehangzanak a táncmozdulatokkal, és a hangulat fokozását szolgálják. A táncszavaink sorainak többsége azonos ritmusú.


A csujogatásokat – annak hozzátartozó részeként – különböző kiáltásokkal fejezték be:

„csu- ju- jú, ju- ju- jú” vagy „cs- ju- ju- jú, csu- ju- ju- jú” . Többféle ritmikai változatuk lehetett, például:


-Járd ki lábam, járd ki most, / Nem parancsol senki most!

-Kicsi nekem ez a ház, / Kirúgom az oldalát!

-Akinek ma kedve nincs, / Annak egy csöpp esze sincs!


network.hu

(Toborzás)

 

(forrás: www.madachmusicaltanciskola.hu)

Címkék: folklór magyar művészet népdal néptánc népzene történelem történet

 

Kommentáld!

Ez egy válasz üzenetére.

mégsem

Hozzászólások

M Imre üzente 1 hónapja

Muharay Elemér Népművészeti Szövetség: Jancsó Miklós 1921. szeptember 27.

Aki csak filmjeit ismeri, s filmes sikerei által követi életútját, az is sejti, hogy filmjeinek képi világa - Fényes szelek, Szegény legények stb. - rokonságban van a népművészet szellemiségével. Kevesen tudják azonban, hogy Jancsó Miklós indulását, szellemi eszmélését meghatározóan befolyásolta Muharay Elemérrel való barátsága. Az Erdélyből származó, magyar-román gyökerekkel rendelkező családja a monarchia összeomlása után Magyarországon telepedett le. Miklós a székesfehérvári, majd pécsi diákévek után 1944-ben a visszacsatolt Kolozsvárott fejezte be jogi tanulmányait. Erdélyből írja első leveleit „Elemér bátyám” -nak, mert szervező társul szegődött a Magyar Játékszín Szövetkezet megalakításához.

„Szükségesnek tartanám, hogy Elemér bá személyes híveiből s népi tudóstojásokból gárdát toborozzon, olyat, mely a kultúrfilozófia, a színháztörténet, a néprajz stb. fegyvereivel a tudomány világában építse ki a magyar közösségi színjátszás, sőt távolibban az ú.n. népi kultúra hadállásait.” – írja egyik levelében. A tanulmányok után hadifogság, súlyos tüdőbetegség; a közelgő halálra készül, de 1946-ban visszatér Budapestre, és munkát kér a Muharay együttesben. Az együttesben szeretettel fogadták, az erősen legyengült, tüdővérzésből lábadozó ifjút, aki azért kért munkát, mert nem akart kórházban meghalni. A Muharay család fűtetlen cselédszobájában rendezték be az együttes irodáját, mely egyben Miklós hálószobája is volt. Nehéz évek következtek mind az együttes mind tagjai számára. Volt, aki szentül hitt a marxizmusban és a sztálinista korszakot átmenetinek tartotta. Voltak, akik hamarosan Recsken találták magukat, voltak, akik véletlenül, naivitásból, csendesebb természetükből adódóan túléltek. „Aki szembekerült a hatalommal, az is megőrizte ifjúságának álmait.” írja Vitányi Iván (szintén muharays). Így aztán csaknem teljes létszámban együtt voltak 1956-ban, 1989-ben és résztvevői voltak az utána következő küzdelmeknek is. (Ez viszont már egy másik történet!) Jancsó Miklós 1951-ben elvégezte a Színház és Filmművészeti Főiskolát és a Filmgyárba került.

Az 1980-as években a muharaysták már ott voltak a táncházakban és 1990-ben Szövetségünk megalakulásán is jelen voltak. „Jaj, de széles, jaj, de hosszú ez az út … ! énekelték minden találkozás alkalmával.

https://www.facebook.com/photo/?fbid=832112995765550&set=a.485262317117288

Válasz

M Imre üzente 4 hónapja

„Nem az a lényeg, hogy drága mesterektől drága hangszerek kezelését tanuljuk. Ebből a zene gyakran egészen kimarad. Hanem az, hogy a magunk erős vagy gyenge, szép vagy csúnya hangján hangszer nélkül megtanuljunk egy-egy dallamot, megérezzük annak lelki tartalmát, amint anyagtól, hangszertől függetlenül száll belénk és belőlünk másokba. Csak akkor tudunk majd hangszert is úgy megszólaltatni, hogy valóban zene szóljon rajta, ne puszta hangok. Különben csak gépiesen zakatol a kezünk alatt egy készülék, de zenét nem terem.” (Kodály Zoltán) – folkMAGazin 2024/3

http://lapozo.folkmagazin.hu/mag24_3/?page=30

Fotó: Duduj Lajos és felesége muzsikálnak a csűrben (Csíkszentdomokos, 1942) – Dincsér Oszkár felvétele (forrás: Néprajzi Múzeum)

https://www.facebook.com/photo/?fbid=1149528082905025&set=a.736497414208096

Válasz

M Imre üzente 1 éve

Anyanyelve a folklór volt ... 80 éve született Foltin Jolán a Nemzet Művésze címmel kitüntetett, Kossuth– és Erkel Ferenc-díjas magyar koreográfus-rendező, táncművész, táncpedagógus.

Férje volt Novák Ferenc Tata koreográfus, fia Novák Péter színész, lánya Novák Eszter színházrendező.

Rá emlékezünk!
https://www.atempo.sk/hirek/113-bemutato/38776-a-folklor-volt-az-elete-80-eves-lenne-foltin-jolan-koreografus-rendezo.html

Foltin Jolán emlékére (Folkudvar, 2019.)
http://nepzene.network.hu/video/riportok_beszelgetesek/foltin_jolan_emlekere_folkudvar_2019

Válasz

M Imre üzente 1 éve

FolkMagazin 2023/4.
http://lapozo.folkmagazin.hu/mag23_4/?page=1

Válasz

Ez történt a közösségben:

M Imre 3 napja új videót töltött fel:

M Imre írta 4 napja a(z) Szines, vegyes kis hírek fórumtémában:

Nézzétek csak! Egy csodálatosan szép ...

M Imre 1 hete új videót töltött fel:

M Imre írta 1 hete a(z) Tanárok és tanítványok ide fórumtémában:

Ifj Gelencsér János: 18 féle kiadvány érhető el, amelyben ...

M Imre új eseményt adott az eseménynaptárhoz: Terra Profonda és Dresch Mihály koncert | 2024. december 6., péntek, 20:00–22:00, Biatorbágyi Juhász Ferenc Művelődési Központ, Baross Gábor utca 1. 2024.12.06.

M Imre 2 hete új videót töltött fel:

M Imre írta 2 hete a(z) Hangraforgó: Töredék (Radnóti Miklós | 2012., Makó, Hagymaház) videóhoz:

Radnótit rövid élete során a honfitársai előbb...

M Imre 2 hete új videót töltött fel:

M Imre 2 hete új videót töltött fel:

M Imre 3 hete új videót töltött fel:

Szólj hozzá te is!

Impresszum
Network.hu Kft.

E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu