Szeretettel köszöntelek a Népzene klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Népzene klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Népzene klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Népzene klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Népzene klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Népzene klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Népzene klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Népzene klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A hivatásos néptáncegyüttesek története
Előzmények
E művészeti ág és mozgalom előzményei a múlt századi nemzeti romantika, s a reformkor társadalmi és művészeti áramlatában jelentkeztek.
1830-40-es évek jelentették azt a kort, amelyben ( a többi művészeti ág
mellett) megindult a tudatos és széleskörű érdeklődés a néptánc iránt. Ennek
okai az osztrák kultúra elleni tiltakozás és az európai romantika
áramlatának erjesztő hatása. A néptánc kultusza egyre nő, különböző
iskoladrámák betétjeként megjelenik a nagyobb tradícióval rendelkező
iskolák életében, és a német színházkultúra ellen szervezkedő
vándortársulatok a darabjaik jelenetei között táncbetéteket táncolnak.
Az 1840-es évekre a néptánc már bekerül a vidéki és fővárosi báltermekbe
is, elsősorban a „nemzeti páros tánc”’ volt népszerű. Kialakult az
úgynevezett csárdás-mozgalom, ez századunk táncház-mozgalmának korai
előzménye. A néptánc
meghódította a táncmestereket és a hivatásos táncosokat is, egyre inkább
irányító szerepet vállaltak az irányzat népszerűsítésében, rögzített
szerkezetű és térrajzú, bonyolultabb báltermi táncformákat és lépéseket
igyekeztek létrehozni, hamarosan színpadra is állították táncjátékok
formájában: Sobri, avagy Parasztlakodalom a Bakonyban (némajáték) bemutató: 1848. május 5. Nemzeti Színház zene: Veszter Sándor rendezte: Kilányi Lajos, később, 1863-ban Molnár György újítja fel a Budai Népszínház számára Csárdás bemutató: 1890. december 7. Operaház zene: Sztojanovics Jenő koreográfia: Mazzantini Lajos Vióra bemutató: 1891. március 14. zene: Szabados Lajos koreográfia: Mazzantini Lajos (székely nemzeti táncokkal tűzdelt koreográfia) A
szabadságharc előtt létrejöttek kisebb létszámú táncos társulatok, akik
fellépéssorozataikkal eljutnak Angliába is. Azonban a szabadságharc
bukása után ezek a kis mozgalmak gyorsan felbomlanak, vagy emigrációban
működnek tovább, és évtizedekig nem tapasztalunk hasonló törekvéseket. Bár
a színpadokon sokszor messziről hozott paraszttáncosok táncoltak, az
operaházi előadásokban a néptáncot a hanyatló romantika stilizált
karaktertáncosai képviselik. Gyöngyösbokréta- mozgalom 1930-ban
feltámadt az érdeklődés a néptánc iránt, ez összefügg Kodály és Bartók
új zenei mozgalmával. A mozgalom a parasztságra, s kisrészt a falusi
értelmiségiekre terjedt ki, az 1931-es bemutatótól másfél évtizedig
mintegy száz falu parasztegyütteseit, az ún. „bokrétákat” fogja össze. A
mozgalom keretében az együttesek helyi zenei és tánchagyományait vitték
színpadra, gyakran felhasználva egy- egy népszokás játéklehetőségeit. A
mozgalmat Paulini Béla vezette, kisebb nagyobb országjáró utakat
szervezett, több bemutatót tartottak, közülük is kiemelkedik az aug.
20-i ünnepi előadássorozat, amelyet az Erkel Színházban (akkor Budapesti
Városi Színház) tartottak. Később Ny- európai turnén is rész vettek.
Feladatuknak tekintették, hogy a számos helyen kihalóban lévő
hagyományokat rögzítsék, és ezzel előkészítették a terepet a
néptánckutatáshoz. Magyar tánckutatás A
’30-as ’40-es években különböző cserkészcsoportok a népdalok és
néptáncok ápolásának szentelte tevékenységét. Több ekkor alakult
ifjúsági szervezet is csatlakozott, a népművészet minden ágával
elkezdtek foglalkozni. Sajnos a hivatásos táncművészet ekkor csak
keveset foglalkozott a néptánc kutatásával és annak színpadra
állításával. Jelentős kivétel Paulini Béla Csupajáték elnevezésű
társasága, amelyhez Millos Aurél is társul. Társaságuk csak egy évig
működött. Feladatuk az eredeti néptánc motívumok alapján a népmesei
témák, zsánerképek, balladafeldolgozások színpadra állítása. A darabot
az Operett Sz. után Londonban is bemutatták Just a play címmel. A magyar néptánckutatás 1947-től kezdve folyik rendszeresen, az első jelentős képviselők Lugossy Emma és Molnár István. A
kutatás fontos részei a kép- és hangrögzítés együttes alkalmazása, a
táncfolyamatok filmről történő lejegyzése, az analitikus szöveges leírás
és a mozgáscsoportokat kialakító rendszerezés. A gyűjtőmunka
eredményeként több mint 130000 méter filmfelvétel készült amelyet máig a
MTA őriz. A tudományos feldolgozásban fontos szerepet vállaltak híres
tánc folkloristák: Kaposi Edit, Lányi Ágoston, Maácz László, Martin
György, Pesovár Ernő, Pesovár Ferenc és Szentpál Olga. Lányi, Lugossy és
Szentpál jelentős szerepet vállaltak az írásbeliség megteremtésében, a
Lábán– féle kinetográfia továbbfejlesztésében kelentős szerepet vállalt. Az amatőr néptáncmozgalom fellendülése: A
felszabadulás után színre léptek a koreográfiai és előadói színvonalban
példaképnek tekinthető vezető amatőr néptáncegyüttesek: - Csokonai Együttes - Ruggyantaárugyár Együttese - Batsányi Együttes - MEFESZ Táncegyüttes - Vasas Együttes - Muharay Együttes a
terebélyesedő amatőr mozgalom eszméi, szervezeti és pedagógiai
irányítására 1949-ben létrejött a Magyar Táncszövetség, majd a
Népművészeti (’57-től Népművelési) Intézet, melyek szakrészlegei a
táncegyütteseket, a hagyományőrző parasztegyütteseket irányítják,
gondoskodnak a pedagógusok képzéséről, szerkesztik az első szakmai
kiadványokat. Az ’50-es évek közepére már rengeteg
amatőr táncegyüttes alakult, színvonalas műsorokkal. Az együttesek
repertoárján ekkor még kis formátumú néptánc feldolgozások, esetleg
szvitek jelentik az uralkodó formát, de már jelentkeznek a
balladafeldolgozások is. Ez készítette elő a hivatásos néptáncegyüttesek
megjelenését. Táncház Mozgalom A
gyűjtemények bővülése, a módszertani alapok magas színvonala, a
kutatási eredményekre alapozott oktatás megszervezése, a hagyományok
komplex kezelése, és főként Erdélyben való továbbélése, továbbá a
diktatúra értékrendszere elleni lázadás energiái lehetővé tették a
táncház mozgalom elindulását a ’70-es évek elején. 1972. május 6-án megnyílt az első táncház Budapesten Sebő Ferenc, Halmos Béla, Novák Ferenc és Martin György részvételével. A
táncházakban az autentikus népzenét legtöbbször messziről (többnyire
Erdélyből) hívott híres parasztmuzsikusok szolgáltatták, az emberek
saját szórakoztatásukra táncoltak, illetve megtanulhatták az eredeti
lépéseket. A táncház mozgalom óriási lendülettel
haladt előre, rengeteg lelkes amatőr indult gyűjteni, zenekarok,
táncegyüttesek, dalkörök alakultak. A táncház a városi fiatalok egyik
szórakozási formájává vált. Néptánctáborokat
szerveztek. Lehetőséget kínáltak bárki számára, hogy a táncok származási
helyén, a még élő, idős adatközlőktől személyesen tanulhassák a
hagyományos kultúra értékeit. A táncház mozgalom
mintaértékűvé vált a világ folkloristái számára; a szakmai kutatók és a
lelkes amatőrök sehol sem tudtak ilyen szerencsésen együttműködni. Az
1989-es rendszerváltás nagy változást hozott. A táncház mozgalom
intézményesülni kezdett. A néptáncoktatás bekerült az iskolák oktatási
rendszerébe, népzene iskolák nyíltak alap- , közép- és felsőfokon. Az
MTF- n elindult a néptánc szak, Folkmagazin címen máig működő lap,
illetve kizárólag népzenét sugárzó rádió indult. Szakmai rendezvényeket kezdtek szervezni, Néptánc Antológiát, Szólótáncversenyt, Táncháztalálkozót, és szakmai minősítőket. Hivatásos néptánegyüttesek története Honvéd Táncszínház A
Magyar Néphadsereg Központi Művészegyüttese néven alakult meg 1949-ben.
Tánckarból, szimfonikus zenekarból és nagy létszámú férfiakból állt.
Bemutatkozó fellépését 1950-ben tartotta. Az
együttes első vezetője Szabó Iván. Részt vett a Csupajáték c.
programban, önálló koreográfusi munkássága a Muharay Együttesben, majd a
Népi Kollégiumok Országos Szövetségének Központi Együttese élén
bontakozott ki. A Honvéd Együttesben alkotott darabjait a viszonylag
egyszerű lépésanyag és plasztikus térelrendezés jellemezte. Művei: Bábtánc; Kalotaszegi Táncok; Kardtánc; Gyakorlat után. Távozása után átmeneti periódusok következnek László- Bencsik Sándor és Aszalós Károly vezetésével. 1955-től az együttes tánckarának vezetője Böröcz József, a koreográfus Molnár István. Ebből az időszakból emlékezetes koreográfiák: László- Bencsik S.: Őrségen a bécsi Burg előtt Seregi L. – Sásdi L.: Reggel a táborban Molnár István művei ekkor még nem olyan jelentősek, a későbbi években bontakozott ki a Budapest Táncegyüttesnél. 1956-ban az együttes kínai turnéja alatt a társulatot politikai okokból egy időre feloszlatták. 1957-58-ban újjászerveződik Vadas Tibor vezetésével, sokáig kamaralétszámmal működik. (leghíresebb koreográfiája: Néger kantáta) ezt
követően 1964-75 között Novák Ferenc lett az együttes vezetője, aki
1954-87 között a Bihari János TE. Vezetője is volt. Betanította a
folklórkompozícióit, dramatikus táncait (Tiszaháti csárdás; Aska és a
farkas; Várj reám!). 1977-83 között az amszterdami
Nemzetközi Folklór Táncszínház koreográfusa, rendezője, ekkor a
Honvédnál tánckarvezetőként működik, de a rövid időszak után ismét
visszatér, ’83-tól a teljes társulat művészeti vezetője. Ekkortól
kezdődik a Honvéd TE. felemelkedése. Táncaival az együttes részben az
újabb folklór- kutatások közvetítésében, részben magyarországi táncházi
törekvésekben tölt be jelentős szerepet. Darabjai dokumentálják, hogy a
Honvéd Együttes a nyolcvanas évektől erőteljesen rész vett a művészi
társulásokban, különösen a szabadtéri játékokban és a Nemzeti Színházzal
közös produkciókban (Kőmíves Kelemen; Csíksomlyói passió; István a
király). A Honvéd E. legsikeresebb koreográfiái: - Magyar Elektra Bem.: 1984. Kerényi Imre rendezte, a főszerepeket először Fülöp Viktor és Lakatos Gabriella táncolták Két részből állt a darab, az első prózai, a másodikban „táncosabb” feldolgozásban adták elő. Mindkettő zenéjét Rossa László készítette. - Kocsonya Mihály házassága Bem.: 1986 Ez az együttes első komédiája. - Tündérkert Bem.: 1986 Diószegi László rendezte, Rossa László készítette a zenéjét. Erdélyi táncokból állt össze. - Jézus, az ember fia A koreográfiát Markó Iván készítette. - Szarvassá változott ifjak Bemutatója az 1985-ös Szegedi Szabadtéri Játékokon volt. A Bihari Egy. táncosai is szerepeltek benne. - Lúdas Matyi (1991) - Forrószegiek (1989) - Antigoné, Kolombusz (1988) - A helység kalapácsa ; Utolsó leltár (Diószegi L. 1989) BM Duna Művészegyüttes
A belügyminisztérium által fenntartott hivatásos előadóegyüttes alkalmi
társulatként indult 1957-ben 10-12 párral. A Lánchíd mellett kikötött
„Kék Duna” úszóvendéglő műsorainak táncos gárdája, valamint Járóka
Sándor, a BM égisze alatt működő cigányzenekar társult egy hosszabb
külföldi turnéra. Első koreográfusa és műv.
vezetője 1957- 65 között Náfrádi László volt. Az ÁNE- ben korábban Rábai
Miklós asszisztenseként dolgozott, ekkor komponálta első táncait. A
Duna Művészegyüttes koreográfusaként főként szviteket és különböző
zsánerképeket komponált, bár heroikus és szatirikus hangvételű
egyfelvonásos táncjátékkal is próbálkozott. 1965-
70 között Somogyi Tibor irányításával és koreográfiáival az együttes
avantgárd táncművészet irányába tett lépéseket, az eredmények szakmai
elismerése azonban nem találkozott a fenntartók hivatalos
elképzeléseivel. 1970- 83 között a művészeti
vezető ismét Náfrádi László. Az együttes folyamatosan bekapcsolódott a
hazai idegenforgalmi előadásokba, majd a nagyközönségnek szóló
programokba, miközben külföldön is turnézott. Náfrádi László híres
jelentősebb darabjai: Pántlikázó, Végvári vitézek, Makar Csudra,
Barátok. 1984- 86 között Mosóczi István az együttes vezetője (főbb koreográfiái: Ballada /1983/; Katonadal /1989/). 1986-
91-ben a műv. vezető Erdélyi Tibor volt, táncaival és Mosóczi
koreográfiájával a Duna Művészegyüttes repertoárja stilárisan erősen
megújult. Korábban az ÁNE szólótáncosa volt, de koreográfusként érte el
az igazi sikereket. „Verbuválás” és „Hurrá opti !” c. darabjait a Zalai
Kamaratánc- festiválon nívódíjjal jutalmazták. 1992-től a műv. vezető Mucsi János, 2006-tól Juhász Zsolt. 1995
óta évente rendezik meg a Duna Karnevált, amelyre a világ különböző
országaiból hívnak meg hivatásos és felnőtt amatőr néptáncegyütteseket,
és a fesztivált nagyszabású gálával zárják, amelyen a hazai hivatásos
együttesek is fellépnek. Az együttes repertoárján az autentikus
néptáncszámok mellett több színházi darab is található: - Tündér Erzsébet /Mosóczi I. – Kiss Ferenc/ - Rókamesék /Mucsi J./ - Hamupipőke /Mucsi J./ - Paraszt Dekameron /Mucsi J. – Szűcs István/ - Kossuth Lajos üzente / Mucsi J. – Szűcs István/ - Derengő /Juhász Zsolt – Kiss Ferenc/ - Muszáj- Herkules /Juhász Zsolt/ - Amazonok- Madonnák /Mucsi J./ - A tizedik vőlegény /Juhász Zs./ - Szuzai menyegző (Mucsi J.- Rossa L./ Budapest Táncegyüttes Az
együttest a magyar néptánc színpadi interpretálására alapították
1958-ban. Összetétele 10-12 pár táncos, 8-10 tagú vonószenekar-
kezdettől a kis vagy közepes méretű előadóterekre tette alkalmassá.
Első művészeti vezetője Molnár István volt 1971-ig. irányításával a
tánckar a magyar táncfolklór különböző stilizáltságú áttételeit mutatta
be. Molnár I. mint kiváló sportoló fordult a tánc felé. Előbb
expresszionista előadóművészként működött, együttműködött Dienes Valéria
orkesztikai iskolájával is, de ’46-47-től már kizárólag a néptánccal
foglalkozott. Táncosképző rendszert hozott létre, mely Molnár- technika
néven vált ismertté, a néptáncból és a balettből álló összetett
gyakorlatokat 5 fokozatra csoportosította, kifejezetten a technikai
precizitásra való törekvés volt a cél. Ma is több hivatásos együttes
használja, bár mára már csak 1-2 mestere maradt.
Bemutatta balladafeldolgozásait, és hamarosan népszerűvé vált
néptánckompozícióit, közben a néptánc improvizatív elsajátítására is
ösztönözte növendékeit. A Budapest TE. előtti munkásságában felfogása
többször megbukott, visszavonulásra kényszerült. 1951-55 között a SZOT
Művészegyüttes művészeti vezetője. Itt születtek azok a koreográfiák,
amelyek később nyugdíjazásáig a Budapest TE. repertoárján szerepeltek.
Táncaiban egyfajta erőjáték figyelhető meg az eredeti folklór, a nemzeti
műzene és a személyes, expresszív táncnyelv komponensei között. Alkotói
sokszínűségével, szuggesztív és eredeti egyéniségével szinte az egész
elkövetkező alkotó- , előadó- és kutatónemzedék pályájára erősen hatott.
Főbb koreográfiái: -Kónyi verbunk -Huszár verbunk -Dobozi csárdás -Szerelmi tánc -Magyar képeskönyv -Allergo Barbaro -Marosszéki táncok -Magyar képek Az
évtized második felében a Budapest TE. intenzíven bekapcsolódott a
különböző idegenforgalmi előadássorozatokba, de a hetvenes években,
Simon Antal és Kricskovics Antal irányításával és koreográfiáival újból
felhívta magára a művészeti közélet figyelmét. Simon Antal főbb koreográfiái: - Vallomás - Nemzedékek - Sárközi képek - Vallomás és meditáció - elfelejtett rítusok 1992-től a művészeti vezető Zsuráfszky Zoltán. A Magyar Állami Népi Együttes története Az együttes megalakulása A
miniszter 1950-ben elrendelte az Állami Népi Együttes létrehozását. Az
együttes 3 művészeti karból álló társulatként képzelték el: - Vegyeszenekar, melynek vezetésével Csenki Imrét bízták meg. - Zenekar, melyet Kodály Zoltán tanácsára hagyományos „cigányzenekarra” alapoztak, de úgy, hogy annak addigi „kávéházi” stílusát Gulyás Lászlónak és későbbi zeneszerző munkatársainak át kellett alakítani. Ekkor született meg a „népi zenekar” elnevezés. - Tánckar, melynek vezetője Rábai Miklós lett. I. korszak (1950- 81) Művészeti vezető: Rábai Miklós
Rábai Miklóst a MEFESZ, és a Batsányi Együttesben alkotott koreográfiái
alapján választották ki ennek a komplex intézménynek a vezetésére. A
tánckar magját a MEFESZ táncosai képezték, a létszám kiegészítése
végett, Rábai tehetségkutató körutat tett az országban, a felvételik
alkalmával nem elsősorban a táncos technikai tudását méltányolta, hanem
az emberiséget, művészet iránti alázatot, és az ösztönös testtudatot.
Az első műsorokban a vonószenekar és a tánckar kísérete mellett a
hangszeres parasztmuzsika és a verbunkosirodalom átiratait mutatta be,
míg a vegyeskar Bartók, Kodály és Bárdos Lajos műveivel szerepelt.
1950-ben 16 lányból és 15 fiúból álló társulat megkezdhette a munkát.
Műsoraiban a magyar néphagyományokat tartotta szem előtt, de úgy vélte,
meg kell találni és építeni a táncművészet új formanyelvét. A
néphagyományokra kell tenni az első lépcsőfokot, meg kell találni az
arany középutat, amely „még nem Moszejev de már nem paraszttánc”. Az
első előadás 1951. április 3-án volt az Operaházban. Az eddigi néptánc-
feldolgozásokhoz képest újdonság volt az úgynevezett triós művek
megszületése (zenekar- kórus- tánckar). A műsor Rábai műveiből épült fel: - Üvegestánc - Ecseri lakodalmas - Völgységi leánynéző - Sarkantyús tánc - Este a fonóban - Szüreten - Első szerelem - Drágszéli táncok - Pontozó - Háromugrós - Magyarországi cigánytáncok - Kállai kettős - Györgyfalvai legényes - Zalaegerszegi cigánytánc Szükségét
látta annak, hogy az egész tánckar közvetlen kapcsolatban legyen a még
élő néphagyománnyal, ezért némafilmekről tanulták a lépéseket,
adatközlőkkel találkoztak. Az első 5 év alatt 16 tánc született,
amelyeket különböző felállításban vitt színpadra. Koreográfusi
életművében a rövidebb, egynemű karra épülő produkciók képezik az első
összetevőt, míg a másodikat az összegyüttesi, három karra épülő
prodikciók, az úgynevezett triós számok alkotjáj. A nemzeti táncjáték
kialakulását tűzte ki célul, e programját egyfelvonásosokban és egész
estés művekben próbálta megvalósítani. Kisbojtár Bemutató: 1956. április Zene: Gulyás László Forgatókönyv: Varjasi Rezső - Egész estés darab, 3 felvonásos, állandóan alakult a mű, a koreográfus kicserélgette a betétszámokat. -
Népi táncjáték, egy bojtárfiú kalandjait dolgozza fel, leghíresebb, és
leglátványosabb jelenete a kisbojtár és a cigányok botolója, amelyben a
főhősök megcsillogtathatják ügyességüket. - A karakterábrázolás megfigyelhető a műben, népmesei alakokat vonultat fel. - A szövegkönyv táncolható volt, de éppen ezért vázlatszerű maradt, és legtöbbször a bárgyúság érzését kelti. - A kritika több helyen is lehúzta, de a nagyközönség véleményét a teltházas műsorok bizonyították. - A szegedi szabadtéri játékokon újra megrendezték 1964-ben. - Rábai derűs világszemléletét sugározza. Barcsai szeretője Bemutató: 1958 - Székely népballadát dolgoz fel. - Eredeti néptánc darabok füzére, eköré koreografálta meg a balladát. További sikerdarabok: - Jóka ördöge (1958) - Latinka ballada (1959) - Hajnalodik (1960) - Kádár Kata (1961) - Utak (1970) Későbbi triós művek: - Farsang Bekölcén - Békési esték Az utolsó alkotások: A 13 táncminiatűr Bemutató: 1964. április 3. Darabjai: - Wiener – Rábai: Változatok - Vujisics – Rábai: Vágyódás - Kocsár – Létai: Lézengők - Vujisics – Rábai: Egy lány balladája - Vadasi: Ember és sors - Gulyás – Létai: Kegyes történet - Vujisics – Rábai: Tiszavirág - Kocsár – Létai: Kamaszok - Daróczi – Vadasi: Tékozló fiú - Lendvai – Létai: Tótágas - Szokolai – Bartók – Rábai: Világok vetélkedése - Vujisics – Rábai: Életbe táncoltatott lány Rábai
Miklós 1974-ben bekövetkezett haláláig volt az együttes vezetője.
Halálával lezárult az együttes első, dicsőséges korszaka. Létai Dezső,
aki Rábai halála után veszi át a vezetést, 1957-ben kerül a Honvéd
Együttesből az Állami Népi Együtteshez. Táncosként kezdi, majd
kipróbálhatja magát koreográfusként is. Vezetése alatt mindössze két
bemutatót tartottak: Életfa Bemutató: 1979. december 22. Zeneszerző: Daróczi B. Tamás, Pászti Miklós A műsor zenekari számokra épül, Létai Dezső a műsor rendezésében közreműködött. Tímár – Kricskovics – Novák est Bemutató: 1980. április 11. Az Operett Színházban a három koreográfus önálló estje, amelyet csak egyszer adtak elő. Az
együttes 1974- 80-ig tartó időszakában (Létai Dezső vezetése alatt)
főként a külföldi fellépésekre fordítottak figyelmet, saját táncest nem
született, a tánckar elévült. Előtérbe került a kórus és a zenekar. II. korszak (1981- 96) Művészeti vezető: Tímár Sándor 1951-
55 között a SZOT együttes táncosa, ’58-tól az amatőr Bartók
Táncegyüttes vezetője. Színpadi művei előkészítéséhez az ’50-es években
már gyűjtőmunkát folytatott, majd koreográfusként diplomázott. Már a
kora kompozíciói is a különböző regionális stílusok elmélyült ismeretét
tanúsítják. A hetvenes évektől a születő néptáncmozgalom egyik
elindítója és ösztönzője lett. A felnőttek mellett a gyermekek
néptánctanításával is foglalkozott. a hetvenes években számos vidéki
együttesben vállalt vendégbetanításokat, majd gyakran oktatott külföldön
is – pl. Japánban – néptáncokat, így felbecsülhetetlen érdemeket
szerzett, az újfolklorista szemlélet hazai és külföldi elterjesztésében.
Jelenleg az amatőr Csillagszeműek Táncegyüttes vezetője. 1971-től az
Állami Balett Intézet néptánctagozatának tanára, később 1990-től
tanszékvezetője. 1981-től az ÁNE művészeti vezetője, a megújuló arculatának kimunkálója. Táncra lábam Bemutató: 1982. január Tímár
Sándor első rendezése az ÁNE-ban. A koreográfiát Tímár Sándor és az
ekkor még tánckarvezetőként dolgozó Zsuráfszki Zoltán készítette. Még
ugyanebben az évben bemutatják a Lakodalmast. A
nyolcvanas évek közepén gyökeres változás történik az együttesben:
Tímár nem használja kellően a kórust és a zenekar is kevesebb színpadi
munkát kap, ezért kiválnak, a nagyzenekar csak kevés tagja marad az
együttesnél. Az idősebb, gyengébb táncosokat eltanácsolja, vagy
beprotezsálja más hivatásos együttesbe, vagy amatőrbe tanrnak. Egészen
fiatal, 14-15 éves gyerekekből válogat, akiket maga akar alakítani.
Létrehozza a parasztzenekarok mintájára a kiszenekart. A megfiatalított
együttes elsőként 1985-ben lép színpadra Vallomások a néptáncról c.
műsorban. 1989-ben bemutatják a Tánckalákát,
Kamaraműsort, a 6-os stúdió c. műsorban lehetőséget ad táncosainak a
koreografálásra, itt mutatkozik be Mihályi Gábor, Hortobágyi Gyöngyvér,
Végső Miklós, Szappanos Tamás. 1990-ben bemutatják a Karikára legényeket. Ezt a műsort 2002-ben vette le repertoárjáról az együttes. 1992: Elindultam szép hazámból 1995: Régen volt, soká lesz 1996: Magyar képek 1996: Pásztordal Tímár Sándor nyugdíjba vonulását követően Mihályi Gábor egy évig megbízott művészeti vezető, később karigazgató. III. korszak (1996- ) Művészeti vezető: Mihályi Gábor Mihályi Gábor vezetése alatt eddig 15 bemutatót tartott az együttes. Első nagyszabású saját estjét 1996-ban mutatták be Virágozzál cédrusfa levelen címmel. Ezt
követte 1997-ben a Menyegző című táncjáték Nagy László versére, amelyet
a Kodály Táncműhellyel közösen adtak elő. Rendező koreográfusa Farkas
Zoltán „Batyu”. Pikko hertzeg és Jutka Perzsi szomorú- vidám históriája Bem.: 1997 Barokk
zenés vásári vígjáték, zenéjét Sebő Ferenc szerezte, koreográfusa
Foltin Jolán volt. Az eredeti rendezést Bagó Bertalan újította fel, a
táncosok mellett népszerű színészek játszották a főbb szerepeket (Kaszás
Géza, Györgyi Anna, Bagó Bertalan). Hármas Tánctükör Bem.: 1998 Egy
három részből álló, három területet bemutató, nagyszabású előadás volt.
A táncokat meghívott koreográfusok tanították be, és a koreográfiákat
közösen készítették el. Az előadás felújított, rövidített verzióját
2002-ben állították színpadra. Ütik a rézdobot (1948-as emlék) Bem.: 1998 A
koreográfiákat Mihályi Gábor, Román Sándor, Sára Sándor, Szappanos
Tamás, Végső Miklós és Zsuráfszki Zoltán készítették. A műsorban
közreműködtek a Rádiós Népdalverseny résztvevői is. Táncos magyarok (tánc- millenium) Bem.: 2000. Erkel Színház A
műsort közösen a BM Duna Művészegyüttessel adták elő. A magyar nép
tánctörténetét mutatja a sámántánctól a táncházig. Koreográfusok:
Juhászt Zsolt és Mihályi Gábor. Naplegenda Bem.: 2000. Erkel Színház Az
együttes arculatában ez jelenti az igazi áttörést, az első olyan
áttörés, amely teljesen kihagyja a népzenét. A balkáni hangulatú
fantáziazenét Nikola Parov komponálta. Örmény legenda Bem.: 2002 Tánckantáta az örmény kereszténység fennállásának 1700-ik évfordulójára. 2003: Szerelemtánc Veszett világ Verbunkos 2004: Földön apám fia volnék 2005: > Pannon freskó Örök Kalotaszeg NÉPTÁNC A néptánc kialakulása hazánkban A
tánc fontos szerepet töltött be a falusi ember életében. Át- meg
átszőtte ünnepeit, de a munkás hétköznapjait is színesebbé tette. A
falusi fiatalság egyik legkedveltebb szórakozása volt a múltban, a
táncalkalmak jelentették egyúttal a fiatalok ismerkedési lehetőségeit és
az emberekkel való érintkezés társas formáit is. Nagyon fontos volt tehát falun, hogy mindenki tudjon táncolni, s arra
törekedtek, hogy az élő és éppen divatos táncokat időben megtanulják. A
szülők is erre serkentették gyermekeiket, szégyen volt ha valaki nem
tudott táncolni. Az eladó lányok között is kapósabb volt az ügyes
mozgású. A táncalkalmak egy része a tánc kedvéért
jött létre, és a társadalmi érintkezés egyik formáját jelentette. A
tánchelyre az falu egész lakossága összejöhet, fiatalok, házasok,
idősebbek egyaránt. Ha nem is táncolt mindenki, de gyönyörködött a
látványban. A parasztság táncéletével kapcsolatos
vizsgálataink során a történelmi emlékek, források segítségével
rendszereztük, vázoltuk a néphagyomány emlékeit. Az egyidejűleg élő
táncéletbeli sajátosságok különböző fejlettségi fokon jelentkeztek. Ez
mindig összefüggött a különböző népcsoportok földrajzi, történeti,
gazdasági és társadalmi körülményeivel. A táncok
tanulása falun megfigyelésből, ösztönös utánzásból, majd tudatos
utánzásból állott. Gyakori volt a kicsi gyermek otthon való táncoltatása
is. Tánci baba tánci…> Tánci baba tánci Hazajött ángyi Férhez ment Mári. Mikor
a kislányok már ruhát kaptak, megfogták a szoknya végét, és azt
lengetve táncoltak. A fiúknak nehezebb motívumokat kellett
begyakorolniuk. A tanulás és gyakorlás helye gyakran az istállóban ,
ólban volt. Jászolba vagy földbe szúrt vasvillába kapaszkodva
gyakorolták az egyes lépéseket. Az is előfordult hogy a ló farkába
fogódzkodva járták a figurákat, így pl. a hátravágóst. A bojtárgyerekeket az idősebb pásztorok személyesen tanították meg,
sokszor a nyáj mellett, hogyan kell az eszközzel táncot járni. A fiúk a
tehenek őrzése, a leányok libalegeltetés közben is fejleszthették
tudásukat. Mihelyt a fiú, a kicsi legény
betöltötte a tizenhatodik, némely vidéken a tizennyolcadik évét,
legénysorba került. Ekkorra már a tánchoz is értenie kellett. A leánykák
14-16 éves korukban kerültek a nagyleányok közé. A kisgyermekkorban, majd iskolássorban az énekes – táncos játékok is fejlesztették a gyermek mozgáskészségét.
(Parasztok Sáros vármegyéből) A MAGYAR NÉP TÁNCKULTÚRÁJA A táncszók Tudod - e mi az a táncszó? Mikor
a hangulat már tetőfokon volt, bekurjongattak a táncba. Ekkor kerültek
elő az úgynevezett táncszók, amelyeket egyes vidékeken csujogatásnak,
táncréjjának, tánckurjantásnak, cifra szónak stb. neveztek. Karikára legények, Betyárosan (huszárosan) verjétek, Itt vagyok én segítek.
A táncszók a tánchoz kapcsolódó, sajátos költői szövegek, amelyek
összehangzanak a táncmozdulatokkal, és a hangulat fokozását szolgálják. A
táncszavaink sorainak többsége azonos ritmusú. A csujogatásokat – annak hozzátartozó részeként – különböző kiáltásokkal fejezték be: „csu- ju- jú, ju- ju- jú” vagy „cs- ju- ju- jú, csu- ju- ju- jú” . Többféle ritmikai változatuk lehetett, például: -Járd ki lábam, járd ki most, / Nem parancsol senki most! -Kicsi nekem ez a ház, / Kirúgom az oldalát! -Akinek ma kedve nincs, / Annak egy csöpp esze sincs!
(Toborzás) (forrás: www.madachmusicaltanciskola.hu)
|
|
M Imre 3 napja új videót töltött fel:
M Imre írta 4 napja a(z) Szines, vegyes kis hírek fórumtémában:
Nézzétek csak! Egy csodálatosan szép ...
M Imre 1 hete új videót töltött fel:
M Imre írta 1 hete a(z) Tanárok és tanítványok ide fórumtémában:
Ifj Gelencsér János: 18 féle kiadvány érhető el, amelyben ...
M Imre új eseményt adott az eseménynaptárhoz: Terra Profonda és Dresch Mihály koncert | 2024. december 6., péntek, 20:00–22:00, Biatorbágyi Juhász Ferenc Művelődési Központ, Baross Gábor utca 1. 2024.12.06.
M Imre 2 hete új videót töltött fel:
M Imre írta 2 hete a(z) Hangraforgó: Töredék (Radnóti Miklós | 2012., Makó, Hagymaház) videóhoz:
Radnótit rövid élete során a honfitársai előbb...
M Imre 2 hete új videót töltött fel:
M Imre 2 hete új videót töltött fel:
M Imre 3 hete új videót töltött fel:
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
SomlóHangja Összművészeti Fesztivál - 2010 július 14-18.
Megújult a Folkrádió mobilalkalmazás
XIII. Vass Lajos Népzenei Találkozó és Verseny: Hagyományos régiók, régiók hagyománya
Németh György írása Martin Györgyről, a magyar néptánckutatás egyik legnagyobb alakjáról, aki ma 35 éve hunyt el