Szeretettel köszöntelek a Népzene klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Népzene klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Népzene klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Népzene klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Népzene klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Népzene klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Népzene klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Népzene klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A Chalaban Együttes mint minden a világon, állandó változásban van. Folyamatosan új dalok, új hangszerelés és új zenészek jellemzik.
Sikerük évek óta tart, és már jóval meghaladta a magyar határokat. Több alkalommal koncerteztek Romániában, Csehországban, Szlovákiában és Ausztriában is. A Múzeumok Éjszakáján nálunk izzítják a közönséget és fokozzák a már-már fokozhatatlant…
Said Tichiti, a marokkói származású zenész alapította a zenekart. Kezdetektől fogva ragaszkodnak a két legfontosabb dologhoz, a profizmushoz és a hagyományokhoz. A Chalaban az egyetlen formáció Magyarországon, ami marokkói (afroarab) zenét játszik belecsempészve a nyugati dallamokat és hangszereket. Bűntudat nélkül teheti ezt, hiszen a marokkói zenében nincsenek tisztán meghúzható határok, ezért alkalmas a különböző stílusok harmonikus vegyítésére.
Kezdés: 22:00 (2009-06-20)
Muzsikájukat a tradicionális marokkói zenei formák inspirálják, de felfedezhetôk
más kultúrák modern és népzenéinek nyomai.
A
csoport megalakulása óta nagy hangsúlyt fektetett a különbözô stílusok,
hangszerek és zenei tudás befogadására. Így történt, hogy a zenekarral játszott
Deák Tamás és Kupa (ütôsök), David Shep (angol gitáros), David Yengibarian
(örmény tangóharmonikás), Matisz László (fuvolista és zenekritikus), Szalai
Péter (ütôs), Palya Bea (énekesnô), Jalalu (amerikai jazz zenész), Pintér
Zoltán (flamenco gitáros).
A hangszerek: A zenekar sokféle hangszert használ, tradicionálisat és modernet
is: guembri, lant, darbouka, bendir, fuvola, karkabat, djambé, keyboard,
szaxofon, trombita, gitár, dob, tangóharmonika.
Guembri: basszus hangolású lant és ütôshangszer keveréke, három húrral.
Két, fából készült részbôl áll, mely 1-1,2m hosszú. A guembri húrjai kecskebak-bélbôl
készülnek, amely garantálja az ellenállóképességét.
Lant: arab eredetű, húros hangszer (al' ud 1265), európai elterjedésére a XVI. és XVII. század között került sor. A hangszertest egy fél körtére emlékeztet, a kulcsház a nyaktól jobbra elhajlik.
Karkabat: így nevezik általában Marokkó különbözô vidékein ezt a fém csörgôt. Marrakech és Essaouira városának környékén krakech-nek hívják, ha kovácsolt fémbôl, krakeb-nek, ha fából készült.
Bendir: egy ütôs hangszer, melynek hasonmásait megtaláljuk sok más kultúrában, így a keltában, a magyarban, vagy a balkáni régiókéban. Ez egy körkörösen meghajlított falemez, melynek egyik oldalát bôr fedi (általában báránybôr). A Közel-Keleten Deff-nek hívják. |
|
|
|
A zenekar zenéjében sokféle stílus jelenik meg. A tény, hogy a Chalaban
marokkói zenét játszik, egyben azt is jelenti, hogy muzsikájuk nem korlátozódik
egy stílusra vagy régióra. Marokkó egy olyan földrajzi és kultúrális egység,
mely sokféle civilizáció együttélését és egymásutániságát élte meg (berber,
római, zsidó, muszlim-arab, afrikai és európai). Ezek a civilizációk, maguk
mögött hagyták befolyásuk lenyomatát a marokkói kultúra különbözö rétegeiben:
az építészetben, az ékszerkészítésben, a konyhaművészetben, az öltözködésben…
Marokkóban a zene is ennek a kultúrális és etnikai gazdagságnak a gyümölcse.
Gnawi stílus: az afrikai befolyást jeleníti meg a zenekar zenéjében. Marokkóban
a Gnawa közösségek tagjai - kiknek eredete Fekete Afrika országaiba nyúlik
vissza -, elsôsorban rabszolgák voltak, illetve az ô leszármazottaik. Moulay
Ismail szultán uralkodása alatt (1672-1727) Meknes környékére, Moulay Abdellah
idejében (1757-1790) Essaouira vidékére deportálták a Gnawakat, mint rabszolgákat
hazájukból, az akkori Szudán nyugati (Mali, Guinea, Ghána) részébôl. Ôk
alkották a fekete serifi gárdát.
A Gnawak egyesítik a zenét és a gyógyitást rituális éjszakai, transzba hajló
szertartásaik (Lila) során. A zene ritmikus, a szövegek az iszlám szent
szövegeibôl és az afrikai népi versekbôl táplálkoznak.
Hassani: vagy Iggawen
egy olyan irányzat, melyet fôként a marokkói Szaharában illetve Mauritániában
találhatunk meg. A Hassani legjelesebb képviselôje Dimi Mint Abba, mauritániai
énekesnô, aki hosszú évek óta él Marokkóban, és ad felejhetetlen esteket
zenéjébôl. A zenekar vezetôje, Saďd Tichiti, rabat-i Drámaművészeti fôiskolai
tanulmányai során részt vett egy közös esten az énekesnôvel, 1996-ban. Saďd
Tichiti szülôvárosában, Guelmimben, - mely egy, a Kis Atlasz lábánál fekvô
kisváros, nevének jelentése a Szahara Kapuja -, a zenei hagyományokban erôsen
érzôdik az Iggawen-ek hatása (Iggawen - mór megjelölés a zenészek kasztjára).
A darabok általában lassúak és erôsen improvizáltak, a klasszikus arab költôk,
illetve helyi szerzôk hosszú, énekelt verseire épülnek. A hagyományosan
használt hangszerek a Tidinit (kis méretű lant), az Ardin (hárfa), és a
Tbal (dob).
Tsanguif: vagy Tasnguift, berber eredetű irányzat, melynek jelentése: a
capella, ünnepélyes esküvôk alkalmával megszólaló, nôk által elôadott énekek,
melyek az anya és lánya elválásának fájdalmáról szólnak.
Jedba: (transz) Marokkóban sok vallási csoportot találhatunk (Gnawa, Issawa,
Jilala…), melyek különbözô hagyományokkal, szokásokkal rendelkeznek rituáléikra
vonatkozóan. A Chalaban zenekar használja a transz zenei koncepcióját, gyakorta
határozott kötôdés nélkül e vallási csoportok valamelyikéhez, mely a különféle
stílusok fúzióját eredményezi. Jóllehet a ritmusvilág az afrikai (Gnawa)
behatást hordozza magán, a zenekar használ olyan fúvós hangszereket, melyeket
csak az Issawaknál, vagy a Jilalaknál találhatunk meg. Az énekelt szövegek
nagy nyitottságot tükrözve, nem feltétlenül a csoportokra jellemzô szufista
témák közül kerülnek ki.
Tiszta arab stilusok: Hangszerelésében megôrizve a lant, a fuvola és a darbouka
szerepét, a Chalaban megtartja arab zenei kultúrális gyökereit. Azáltal
is, hogy néhány koncertjükre meghívnak keleti táncokat elôadó táncosokat.
A feldolgozások: Tekintve a Chalaban által játszott stílusok sokszínűségét,
a csoport nyitott a különbözô zenekarok repertoárja iránt, fôként azok esetében,
akik maguk is vegyítik a különféle zenei irányzatokat, mint az Orchestre
National de Barbčs és a Gnawa Diffusion Franciaországból, Huyam Youness
Sziriából és Nass El Ghiwan Marokkóból.
Kultúrális keveredés: Moroccan Nomad - ez a zenekar elsô albumának a címe, mely a
marokkói és más - magyar, spanyol, bulgár, indiai - zenei kultúrák találkozója.
Minden koncert lehetôség a meghívott művészekkel, a különbözô zenei tudásokkal
való közös munkára.
Said Tichiti: ének / arab lant / guembri / djambé
Hamid Baidou: derbouka / karkabat / bendin / vokál
Váci Dániel: szaxofon
Kis Sándor: basszusgitár
Deli Zsolt: harmonika
Pusztai Gábor: dobok
Monori András: fuvola / trombita
|
|
A
kis faluvá zsugorodott világon csak nagyon nehezen lehet megvonni a kultúrák
közötti határvonalat. Ez a kis világ intenzív belso cserekapcsolatokat ismer
meg. A muvészi kifejezés válik az elsoszámú nomád utazóvá ezen a bolygón.
Ott, ahol az inspiráció földje termékeny, a muvész felállítja sátrát és
ásni kezd, hogy ritka és eredeti ötleteket hozzon felszínre.
A Chalaban e hosszú utazás gazdagságát tükrözi. És ez még csak a kezdet...
Said Tichiti: ének / arab lant / guembri / djambé / cajon
Hamid Baidou: derbouka / karkabat / bendin / vokál
|
|
(Részletek wma) OYOUN 53" NEBKI 54" HEARTBEATS 27" MY DAYS ON TANGO NOTES 35" GHZEYYEL MEYYEL 29" RUFINKA BOLNA LEGNALA 39"
http://www.orpheia.hu/muveszek/chalaban
|
|
|
M Imre 4 napja új videót töltött fel:
M Imre írta 4 napja a(z) Szines, vegyes kis hírek fórumtémában:
Nézzétek csak! Egy csodálatosan szép ...
M Imre 1 hete új videót töltött fel:
M Imre írta 1 hete a(z) Tanárok és tanítványok ide fórumtémában:
Ifj Gelencsér János: 18 féle kiadvány érhető el, amelyben ...
M Imre új eseményt adott az eseménynaptárhoz: Terra Profonda és Dresch Mihály koncert | 2024. december 6., péntek, 20:00–22:00, Biatorbágyi Juhász Ferenc Művelődési Központ, Baross Gábor utca 1. 2024.12.06.
M Imre 2 hete új videót töltött fel:
M Imre írta 2 hete a(z) Hangraforgó: Töredék (Radnóti Miklós | 2012., Makó, Hagymaház) videóhoz:
Radnótit rövid élete során a honfitársai előbb...
M Imre 2 hete új videót töltött fel:
M Imre 2 hete új videót töltött fel:
M Imre 3 hete új videót töltött fel:
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kommentáld!