Szeretettel köszöntelek a Népzene klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Népzene klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Népzene klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Népzene klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Népzene klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Népzene klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Népzene klub közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
M Imre
Népzene klub vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
magyar népi hangszerek néven a magyar népzenében használt hangszereket értjük.
A magyarság, mint a világ más népei is gyakorlatilag bármit képes hangszerként használni. Ezért a népi hangszerek nagy változatosságot mutatnak a hétköznapi használati tárgyakkal kezdve, mint például a tejeskanna, vagy egy pár kanál, az egész kifinomult hangszerekig, mint amilyen a hegedű, vagy a harmonika.
Hangszereink nagy része ázsiai eredetű.
Fontos ezt hangsúlyozni, mert az Ázsiából érkezett lovas nagyállattartó népek hozzájárulását az egyetemes európai kultúrához sokáig figyelmen kívül hagyták. Ezeket a népeket, tehát a magyarokat és őseiket is, gyakran kulturálatlan barbárokként ábrázolták.
Megemlítendő, hogy a görögök és rómaiak amilyen magas szinten műveltek bizonyos művészeteket és tudományokat (pl. akár magát a zeneelméletet), annyira elhanyagolták és alacsony színvonalon gyakorolták a hangszeres zenét. Vonós hangszereket nem ismertek, a húros hangszereket nem kedvelték, ritkán alkalmazták, a zenészeket megvetették.Arisztotelésznél olvashatjuk: Szabad emberhez méltatlan a zenélés… Férfinak nem illik ilyesmit tenni, hacsak nem részeg vagy tréfál. Európában akik foglalkozásszerűen zenéltek, azok a társadalom perifériájáról kerültek ki, Belső-Ázsiában és Kínában viszont a zenélés az előkelők kiváltsága volt.
A középkori kereszténység is ridegnek mutatkozott a hangszeres zenével szemben. A vallási gregorián énekek mellett más nemigen kapott teret.
Ezzel a történeti háttérrel magyarázható, hogy az európai hangszerek többsége miért keleti eredetű, és miért köszönhet olyan sokat ezen a téren is Európa a keleti lovasnépeknek.
Tartalomjegyzék |
Fajtái [szerkesztés]
Fúvósok [szerkesztés]
(töröksíp): Kettős nádsípú hangszer. Keleti örökségünk. A sumérok Ur városából ismert az első példány. Belső-ázsiai párhuzamok közül az ujguroké szinte teljesen megegyezik a magyar tárogatóval. Éles, rendkívüli hangereje miatt a hadseregben használták. A Rákóczi-szabadságharc jelképe lett, annak leverése után a németek betiltották. A 19. századra Schunda V. József felújította, korszerűsítette a hangszert, amely így nagyon hasonlatossá vált a klarinéthoz. Később a klarinét kiszorította.
(cigánysíp): A klarinét egyszerű egysípos hangszer. Ezek a világ minden táján elterjedtek. A hangnyílások lefogását billentyűk segítik. A magyar zenében csak az egyéb sípos hangszereink lassú kikopása után kapott teret a 19. század közepén.
(furollya, furugla, szültű, süvöltő, sütü): 40 cm hosszú, bodzacsőből készített fúvós. Szélhasító nyílását holdnak vagy szemnek nevezik.
(tilinka, csilinka): Hangnyílás nélküli fúvós hangszer. Gyakorlatilag egy 80 cm hosszú cső, amelynek a befújónyílását elvékonyították. Természetes felhangskálán lehet rajta játszani, amelyet az alsó lyuk részleges, vagy teljes befogásával lehet árnyalni. Keleti örökségünk. A Kárpát-medencétől nyugatra ismeretlen.
(hosszú furugla): Legtovább a somogyi pásztorok őrizték ezt az ősi ázsiai hangszerünket. A Góbi sivatag peremén is ismert, ma is játszanak rajta. 120 cm hosszú, szélhasító nyílása a hanglyukakkal szemben található.
(harántfurulya, oldalfúvós, félenfúvós, flóta, flajta vagy pikula): Ázsiából magunkkal hozott hangszer. Később Európában több változata alakult ki. A magyar fuvola 50 cm-es, hatlyukú. A furulyával ellentétben vízszintesen, oldalra kitartva játszanak rajta.
Két furulya összekapcsolva. Az egyik csak egy alaphangot ad, míg a másikon hangnyílások is vannak. Keleti eredetű. Urból és Egyiptomból ismertek az első leletek. Avar sírokban találtak madárcsontból készült kettős sípot, melyet Csajághy György megszólaltatott, és a régi stílusú, ötfokú magyar népdalok lejátszására alkalmasnak talált. Európába a lovas nagyállattartó népek hozták be, vagyis a magyarok ősei. A csángóknál maradt fönt, illetve a dudákra is átkerült.
Belső-Ázsiából magunkkal hozott ősi hangszerünk. Európában a magyar és a rokon lovasnépek terjesztették el. Hadi hangszer volt, majd a pásztorok elmaradhatatlan zeneszerszáma, de templomokban, keresztelőkön, lakodalmakon is szólt a duda. Ikersípjai mellett egy harmadik basszussípja is van. Tömlője kecske- vagy kutyabőrből készült, a levegőbefúvó szárat emlőnek nevezik.
A furulyához hasonlóan hatlyukú. A nyelvet a hangszer testéből hasítják. Kínai eredetű.
A világ minden népe által ismert hangszer. Magyarországon különleges figyelmet biztosít neki a Kürt-gyarmat törzsnév, Lehel kürtje és a hozzá fűződő monda, a vérszerződés ivókürtje, és régi ábrázolásainkon a kürt rangjelző szerepe. A kürt ilyen fontos szakrális szerepet a lovas nagyállattartó civilizáció népei körében kapott. A hadsereg jelzőkürtjei mellett a pásztorok ősi hangszere. Felületének díszítései a népi képzőművészet remekei.
A tárogató egyszerűbb változata. Sípja madártollból, teste lopótökből készül. A lopótök ázsiai eredete [forrás?] is alátámasztja a hangszer ázsiai származását.
(cserépsíp, kakas): 4-6 lyukú cserépből készített kerekded síp. Szintén keleti eredetű, ősi magyar hangszerünk. 9.-10. századi magyarországi lelete ismeretes. Mivel a cserép nem rothad el, ezért fönnmaradhatott, ellentétben a többi, szerves alapanyagú hangszerünkkel. Vizet töltve bele bugyogó, csicsergő hangja van.
Húros hangszerek [szerkesztés]
Vonós hangszerek: Ázsiai eredetűek. A lószőr alkalmazása magától értetődő alapanyagként adódott a lovas népek számára. Az első vonósok feje gyakran lófejet formázott, lószőr vonóval, más néven nyirettyűvel szólaltatták meg őket. Testük szögletes alakú volt, és térdre támasztva játszottak rajtuk, mint a csángók ma is teszik. A lovas népekkel érkeztek meg Európába. Az arabok jóval később, hódításaik során vették át a perzsáktól. A barokk korban széles körben elterjedtek Európában, és kialakult a ma ismert hangszercsalád.
(cinige): Neve valószínűleg a hejgetés szóból származik hejgető, hejgedű alakban. A gyimesi hegedűkön egy ötödik zengőhúrt helyeznek föl a fogólap és a piskóta alá, a hídon átbújtatva. Ezen nem lehet játszani, csak a hangzást erősíti. Általában Á-ra hangolják.
Tölcséres hegedű [szerkesztés]
A hegedűvel ellentétben nincs rezgőteste. Ezt a szerepet egy tölcsér veszi át. A palló egyik oldala egy fémrúdra támaszkodik, amely rúd a testbe épített membránra vezeti a hangot, erről a membránról veszi azt át a tölcsér. A hangja lényegesen irányítottabb mint a hegedűé, hangzása a tölcsértől fémesebb, ércesebb, elveszti lágyságát, és inkább egyfajta fúvós hangulata lesz.
A klasszikus 4 húros brácsa mellett Erdélyben inkább a lapos híddal ellátott háromhúros változat terjedt el. Ezzel a három húron egyszerre lehet megszólaltatni a hármashangzatokat, ilyenkor a hangolás lentről felfele: G D A, ahol az A egy oktávval mélyebb mint a "hagyományos" brácsán. Ismert Nagysajón és Vajolán a 4 húros lapos hidas változat is, ilyenkor a normál brácsa hangoláshoz képest a D és az A is egy oktávval mélyebb, a négy húr szól egyszerre, bársonyosan telt hangzást adva a kíséretnek. A klasszikus vonó mellett rövidebb, merevebb vonóval is játszanak. Ritkán pengetik. Leggyakoribb a dűvő és az esztám kíséret, de ezeknek is sok fajtája van.
A kisbőgő és nagybőgő a méreteiben különbözik. A klasszikus zenében vagy a dzsesszben használt 4 húros változat is használatos, de gyakoribb a 3 húros bőgő, sőt néha csak egy húron játszanak. A húrok hagyományosan juhbélből készülnek, amelyet fokhagymával bedörzsölve ápolnak. A bélhúrok a nedvességtől tönkremennek, a magas páratartalomtól is bomlani kezdenek és könnyen elpattannak. Pengetni, vonózni és ütögetni is szokták, általában a zömök, marokra fogott, vastagfájú vonóval, de használják a finomabb klasszikus vonót is. A pengetésnek különleges fajtája a csattogtatás, amikor négy ujjal kifeszítik a húrt, amely elengedve visszapattan és rácsattan a fogólapra. A tenyérrel néha rá is csapnak a húrokra, így a tenyércsapkodással, pengetéssel és csattogtatással különleges és rendkívül ritmusos hangokat hoznak létre. Vonóval is szokták a húrokat ütögetni, szintén ritmizálási céllal. A vonó markolatának bütykös végével is lehet pengetni. A vastaghúrt néha Á-ról fölhúzzák C-re, ilyenkor a húr feszesebb, hangosabb és könnyebb „röfögtetni”. A röfögtetésnél a rövid, marokra fogott vonót olyan erővel nyomják a húrra, hogy a rezgő húr hozzáér a fogólaphoz és csörög-zörög, amely a húr mély hangjával együtt a disznók röfögéséhez, horkantásaihoz hasonlít.
Kevéssé elterjedt. Bőgő helyett, vagy mellette használják például Széken. Manapság a hagyományok mellett a méretgazdaságosság és a menettánc nehézségei adnak okot a kisebb cselló használatára a népzenészek körében.
A citera vagy más néven asztalitambura a „hivatalos” zenetörténet szerint csak a 19. században került Magyarországra, ugyanakkor elismerik belső-ázsiai eredetét. A hangszer említésének hiánya az írásos emlékekben még nem bizonyítja a hangszer hiányát. Mivel a magyarság hangszereinek többsége keleti eredetű, amelyet mi hoztunk be és ismertettünk meg Európával, valószínű, hogy az elismerten keleti eredetű citera sem kivétel. Egyik kézzel pengetik, míg a másikkal a hangokat fogják le. Néhány húr játssza a dallamot, a többi húr állandó orgonapontot, alaphangzást biztosít.
Az egyetlen ütős-húros hangszer. Keleti eredetű. Az írásos emlékek hiánya ellenére is valószínűleg Keletről hoztuk magunkkal.
(timbura, tamburica, tambora, primtambura): Hozzánk e hangszer a feltehetően a délszlávok közvetítésével került perzsa-arab területről. Mai napig használják Közép-Ázsia-szerte tambur, dombrata, dumbrak néven. Az indiai klasszikus zene is használja tambura néven. Belőle fejlődtek ki később az európai rokonai: a gitár, a mandolin és a buzuki. A tamburaféléknek egész családja alakult ki, amelyeket egy teljes tamburazenekar együtt alkalmaz.
(kobza): Hasonló neveken ismert egész Közép-Ázsiában. Lúdtollal pengetik, ettől sajátos csattogó mellékhangja van. Fogólapján nincsenek bundok. Dallam- és kíséretjátékra egyaránt alkalmazzák. A moldvai csángóknál maradt fönn máig.
(gardon, gardony): általában egy törzsből kivájt fateknőből készítik. Elöl is lefedik, hangrésekkel látják el, húrokat szerelnek rá. Formája a gordonkára hasonlít. Játékhoz egy rúddal verik a húrokat, míg a másik kéz az egyik húrt csattogtatja a fogólaphoz. Ez az ütés-csattanás képezi a ritmusos orgonapontszerű kíséretet a gyimesi, csíki zenében.
Dobok
Egy-másfél méter átmérőjű kerek dob, mindkét felén kifeszített bőrrel. Egyik felén egy bunkós verővel adják a mély alapot, másik felén egy vékony vesszővel csattogtatnak. Tetejére kolompot vagy cintányért lehet szerelni, és a vesszővel azt is ütögetni. Szokták a káváját is verni. A moldvai csángóknál maradt fenn máig.
Valószínűleg a régészeti leletekben az üstjeik alapján könnyen beazonosítható hunok találták föl. Tőlük vették át a keleti népek, a kínaiak. Így ír egy Kr. e. 6. századi kínai krónika: a sereg szeme és füle a zászlókra és a dobra irányul. A hunok Európába érkezésével megjelent itt is a hangszer. Alapvetően a hadsereg zenészei használták. Amikor V. László magyar király követeket küldött Franciaországba, Benoit atya így emlékezik meg a követjárásról: Soha nem látott roppant nagy dobok, mint üstök a lovak oldalán fityegtek. Európa sokáig ellenállt a „keleti doboknak”; Sebastian Virdung 1511-ben így írt az üstdobokról: Zavarják a rendes öregembereket, a betegeket, a monostorok hívőit… maga az ördög találta ki ezeket. Őseink a ló két oldalára erősítették az üstdobokat, így játszottak rajtuk. 1767-ben a hadseregbeli alkalmazását beszüntették. Azóta a szimfonikus zenekarok használják, a népzenéből kihalt.
A moldvai csángóknál használatos. Egy dézsaszerű, feneketlen edényre
szőrtelenített juhbőrt feszítenek, amelybe lószőrt fűznek. Ezt a
lószőrt húzogatva a hangszer bikát utánzó, mély, búgó hangot ad.
Ezt a hangszert használják, a moldvai magyar falvak óév-búcsúztató, új
év köszöntő szokásán, amit hejgetésnek vagy urálásnak hívnak. A
regösének refrénjével szokták kapcsolatba hozni.
Szereplői a falu legényei, köztük a hégető vagy uráló, aki a szöveget mondja és a bikát
kezeli, egy dobos, aki adományokat gyűjt, egy furulyás és egy ostoros.
Esetleg csengettyű és kereplő is szerepel az együttesben.
Többnyire lányos házakhoz járnak. A szöveg a búza élettörténetét mondja el a vetéstől kezdve a kész kenyérig. A refrén felszólítja a legényeket, hogy csattogtassák az ostorokat, s kiáltsák: hahó, hahó. A szokás román megfelelőjében valódi ekehúzás is előfordulhat, a kísérőszöveg szintén a búzakenyér létrejöttét mondja el epikus formában. [1] [2]
Táltosdob-szerű egyfenekű széles kézidob. Csángók használják a hejgetésnél. A belső-ázsiai sámánok dobjaival rokon.
Egyéb hangszerek [szerkesztés]
(dombra, dorombér, dongó, dorog): Úgy lehet leírni, mint egy háromágú villát. A villa nyele nem hosszúkás, hanem karika alakú. A villa kb. 10 centis. Két szélső ága vastag, merev, középső ága vékony, ruganyos. Két szélsőt az ember a alsó és a fölső fogsorához illeszti. Ezek adják át a rezgést a fejnek, szájnak, amely a rezgőtest, a hangszekrény. A középső ágat pengetni kell. Ennek a rezgése adja az alaphangot, amelyet a szájüreg méretének változtatásával lehet alakítani. Közben énekelni is lehet, amely többszólamú játékot eredményez. A levegő kifújása, belégzése, és a nyelv mozdulatai nagyon gazdag lehetőségeket kínálnak hangszínben, ritmusban. Ősi, keleti eredetű hangszerünk. Belső-Ázsiában ma is használják.
Marimba-, xilofonszerű hangszer. A falapokat behangolják, és madzagra fűzik. A hangok elrendezése cimbalomszerű.
(hüppögtető, hüppögő, köpü, huhogó döfü):
Dörzsöléssel megszólaltatott membranofon
hangszer. Cserépfazék (köcsög) – ritkábban egyéb edény – száját
disznóhólyagból vagy vékony bőrből készült membránnal kötik be. A
membrán közepéhez 1–2 arasznyi hosszúságú nádcsövet rögzítenek. A nádat
nedves vagy gyantázott ujjakkal dörzsölik. A membrán átveszi és
továbbítja a rezgést: morgó hang keletkezik. Höppögő, köcsögbőgő,
szötyök néven is ismerik. A köcsögdudát Ny-európai országokban is
ismerik. Mo.-on elsősorban a dunántúli → regösének hangszere. [3]
Billentyűs, sípos hangszer. A legutóbbi időben került be a magyar népzenébe. Általában csak a kíséretben használják.
(tekerő, nyenyere, nyekerő, szentlélekmuzsika, kolduslant, forgólant): Feltehetően európai hangszer. A húrok egy gyantás tárcsával érintkeznek, amelyet egy tekerővel forgatnak, ettől rezegnek a húrok. A billentyűk a húrt fogják le, így adva a skálát. A tekerőkar cibálásával lehet ritmizálni.
Fűszálat
a két összeillesztett hüvelyk második ujjpercénél keletkező vékony
nyílásba szorítva kell fújni. A két összecsukott tenyér adja a rezonáló
testet.
A hüvelykek között feszesen álló, élével kilátszó fűszálra erőteljesen
rá kell fújni: madár-rikoltásszerű éles hang keletkezik. A fűszálat két
fadarab közé is ki lehet feszíteni; ilyenkor a megszólaltatás módja a
szájharmonikázáshoz hasonlít. É-Dunántúlon vastagabb, hajlékony
vessződarabból is készítenek, levélsípféle eszközt úgy, hogy a
négyszögletesre faragott vesszőt – miután egyik felén az oldalából
vékony nyelvet hasítottak –, a két végéről összehajlítják,
összecsukják, mint a bicskát; a két szár közé szorított nyelv ugyanazt
a szerepet tölti be, mint a lapos fűszál a hüvelykujjak között. Ezt az
eszközt bébicnek nevezik. [4]
Két, háttal egymásnak fordított kanalat összefognak úgy, hogy egy ujjat a kettő közé raknak. Így nem érnek össze, csak ha valaminek nekiverődnek. A comb és a másik kéz tenyere között pörgetik, illetve a másik kéz szétnyitott ujjain lehúzva pergetik.
Száját és vállát veregetve búgó-bongó hangokat ad. A bongás a száj tenyérrel való betakarásának az arányától függ. Így meglepően sokféle hangot lehet ebből a hétköznapi használati tárgyból előcsalni. Leginkább cigányok használják saját zenéjükben. Alumínium anyagát tekintve jelenkori, új hangszer.
Acéllemezből készült, rézzel forrasztott hangszer, melyet főként
kint háló csordákban, gulyákban, ménesekben, falkákban legelő ökrök,
tehenek, lovak, juhok, kivételesen sertések nyakába kötöttek abból a
célból, hogy hangjával összetartsa a falkát, vagy pedig az
elbitangolásra hajlamos állatokat a pásztor a sötétben is jobban
megfigyelhesse.
Az Alföldön gyakran igásökrök nyakába is kötöttek kolompot. Neve
valószínűleg hangutánzó igéből származik. Igen széles körben ismeretes:
Európa, Ázsia, Afrika minden pásztorkodó népe hasonló eszközt köt
falkában legelő állatai nyakába.
Készítői céhes vagy céhen kívüli mesterek, ritkán falusi kovácsok,
rézöntő cigányok, kolompkészítő. Egy-egy pásztor falkája nagyságától
függően 8–14 fajta kolompból rakták össze készletét, melynek zenei
összhangját Kecskeméten cimbalomnak nevezték. Ennek harmóniáját a
pásztorok a kolompféleségek szakszerű kiválasztásával, nagy gonddal
állították össze.
Hazánkban ismerték a közönséges, behajlított szélű alföldi kolompot, a
be nem hajlított szélű csákvári kolompot, a szűk szájú bánáti kolompot,
a négyszegletes disznókolompot, a kevésbé szép hangú dunántúli
kolompot. Nagyság szerint a 200–400 dkg-os kolomp neve → harang,
gulyaharang, a 20–40 dkg-os kolompot pergőnek nevezik. A nagyságot
gyakrabban literrel mérik, de megkülönböztetik a viselő jószág szerint
is mint ökörkolomp, tehénkolomp, vezérürükolomp stb.
A kolompok rendjét a különböző méretű csengők is kiegészítik. A
kolompok másodlagos funkciót töltöttek be akkor, amikor a tiszai
halászok kivetett horgaikat vékony vesszőre függesztett kolomphoz
kötötték, ezt nevezték kolomposhorognak. Az állatok nyakára a kolomp
felerősítése díszített, cifrázott, sallangozott szíjjal, díszes
rézcsattal történt. [5]
(réztányér): Az üstdobhoz hasonlóan ezt is a hunok, avarok és magyarok hozták magukkal keletről, és ők ismertették meg Európával. A hadseregben használták leginkább. Moldvai csángók mai napig alkalmazzák a dob tetejére erősítve.
Botra erősített lánc. Földhöz veregetve dübög, csörög. Regölésnél, betlehemezésnél használják az énekek ritmuskíséretéhez.
Táncosok lépéseit csörgeti meg. Lovaglásnál alkalmatlan, de szépen pengő sarkantyúkat is használtak, külön táncolásra.
Kis fémgömböcske, nyílásokkal, amelybe egy fémgolyót raknak, amely bent pereg, zörög, csörög. Vadászsólymok lábára téve, vagy lovakon használják.
(zugattyú, bungató, büngi): Egy madzagra kötött falap, amely forgatva-pörgetve búg-zúg.
(kalapácsos, bordás, szekrényes és szélkereplő): őse a zúgófa vagy „üvöltő bika”. Az ősi népek őseik hangját vélték felfedezni benne.
Rezesbandák [szerkesztés]
Külön említendő a rezesbandák (rézbanda, rézdudások, trottyosbanda) felállása. Azért így egyben, és nem hangszerenként, mert hiszen így egyben jelentek meg a 19. század végén. Elterjedésében a magyarországi svábok játszottak nagy szerepet. A táncházmozgalomba nem épültek be, és mára a falvakban is visszaszorultak. Így ír róluk a Néprajzi Lexikon: „A magyar paraszt rezesbandák átlagban 6—8 tagúak. Hangszer-összeállításuk 8 tag esetén, kedvező körülmények közt, a következő: 2 esz-klarinét, 2 b-szárnykürt, 1 esz-trombita, 1 b-basszusszárnykürt, 1 f-helikon (ritkábban b-helikon), 1 nagydob, rászerelt réztányérral. Ritkábban egyéb hangszerek is szerepelnek a rezesbandában: b-klarinét, fuvola vagy piccolo, kisdob. A felsorolt 8 hangszerből elmaradhat egy szárnykürt és egy klarinét, az esz-trombitát helyettesítheti b-szárnykürt.”
Külső hivatkozások [szerkesztés]
|
|
M Imre 6 napja új videót töltött fel:
M Imre írta 6 napja a(z) Tanárok és tanítványok ide fórumtémában:
Ifj Gelencsér János: 18 féle kiadvány érhető el, amelyben ...
M Imre új eseményt adott az eseménynaptárhoz: Terra Profonda és Dresch Mihály koncert | 2024. december 6., péntek, 20:00–22:00, Biatorbágyi Juhász Ferenc Művelődési Központ, Baross Gábor utca 1. 2024.12.06.
M Imre 1 hete új videót töltött fel:
M Imre írta 1 hete a(z) Hangraforgó: Töredék (Radnóti Miklós | 2012., Makó, Hagymaház) videóhoz:
Radnótit rövid élete során a honfitársai előbb...
M Imre 1 hete új videót töltött fel:
M Imre 1 hete új videót töltött fel:
M Imre 3 hete új videót töltött fel:
M Imre 3 hete új videót töltött fel:
M Imre új eseményt adott az eseménynaptárhoz: HolddalaNap Zenekar · Csendből Szőtt Hangszőnyeg koncertünk lesz november 10-én! # vasárnap 16:00-17:30, Gazdagréti Református Templom 2024.11.10.
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
ŐSI MAGYAR NÉPI HANGSZEREK EREDETE ÉS PÁRHUZAMAI
A magyarság zeneszerszámai - Az ütőgardon vagy csipisüti
A magyarság zeneszerszámai. - A tárogató
Megújult a Folkrádió mobilalkalmazás